Апокалиптическая аллюзия как структурообразующий компонент в повести М. А. Булгакова «Роковые яйца»
Povzetek
Članek obravnava apokaliptično videnje Mihaila Bulgakova v znanstvenofantastični povesti Usodna jajca. Avtorica v članku ugotavlja, da pisateljevo ustvarjalno misel opredeljuje apokaliptično dojemanje stvarnosti. Siže povesti Bulgakov zastavi kot ambivalentno projekcijo biblijske zgodbe o koncu sveta, Janezovega razodetja, in se s pomočjo številnih citatnih figur, med katerimi prevladuje aluzija, v tekstu večkrat sklicuje na apokaliptično prerokbo. V svoji futuristični viziji prikazuje, kam lahko vodijo nova politika socializma ter nove metode gradnje socialistične družbe. Razgrne grozovito sliko prihodnosti, v kateri človek postane snov za eksperiment. Dodobra izkoristi tipične distopične lastnosti: državno nadziranje literature in umetnosti, apokaliptično vzdušje, brezizhodni položaj tistih, ki nočejo postati enakomisleči stroji. Razprava se osredotoči na analizo rabe in pomena ambivalentnih aluzij na novi Jeruzalem ter prekleti Babilon, apokaliptične zveri, pečate božjega srda, vstajenja ter božanske podobe ustvarjalca.
Prenosi
Literatura
БИБЛИЯ, 2006: Книги священного писания Ветхого и Нового Завета. Москва: Ковчег.
Илья БРАЖНИКОВ 2011: «Пародийный апокалипсис в повести М. Булгакова «Роковые яйца». В Русская литература XIX–XX веков: историософский текст. Москва: Прометей: 183–195.
Аза ПАПИНА, 2002: Текст: его единицы и глобальные категории: Учебник для студентов-журналистов и филологов. Москва: Едиториал УРСС.
Наталья ФАТЕЕВА, 2000: Контрапункт интертекстуальности, интертекста в мире текстов. Москва: Academia 2000.
Вера ХИМИЧ, 2003: В мире Михаила Булгакова. Екатеринбург: Уральский Университет.
______________________________
Miha JAVORNIK, 1994: Evangelij Bulgakova. O ustvarjalnosti Mihaila Afanasjeviča Bulgakova. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.
Marko JUVAN, 2000: Intertekstualnost. Ljubljana: DZS.
Jörg HELBIG, 1996: Intertextualität und Markierung. Untersuchungen zur Systematik und Funktion der Signalisierung von Intertextualitat. Heidelberg: C. Winter.
Copyright (c) 2017 Univerzitetna založba Univerze v Mariboru
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 mednarodno licenco.
Avtorske pravice
Avtorji sprejetih prispevkov ohranijo avtorske pravice svojega besedila, obenem pa uredništvu revije Slavia Centralis priznavajo pravico do elektronske distribucije prispevka. Avtorji lahko svoje besedilo (v natisnjeni ali elektronski verziji) ponovno objavijo zgolj ob navedbi prvotne objave v reviji Slavia Centralis. Avtorji lahko objavljeno besedilo dodajo tudi na osebno spletno stran, oddelčno spletno stran ali na institucionalne repozitorije.
Plagiatorstvo
Slavia Centralis je nekomercialna in prosto dostopna mednarodna znanstvena revija. Kot taka je zavezana etičnim načelom glede zaupnosti, izvirnosti in intelektualne poštenosti. Kršenje avtorskih pravic in plagiatorstvo obravnava zelo resno, zaradi česar z ustrezno programsko opremo preverja morebitno podobnost z vsebino drugih besedil.
Avtorji morajo upoštevati naslednje:
Predloženo besedilo mora biti izviren znanstveni članek. Vsi viri morajo biti korektno navedeni. Besedilo ne sme biti istočasno predloženo uredniški presoji drugih publikacij.
Za vključeno gradivo (citati, ilustracije, tabele ipd.) je treba pridobiti ustrezna dovoljenja, ki izhajajo iz avtorskih pravic.
Objava v reviji Slavia Centralia ne predvideva plačila.