Altenberg’s and Cankar’s Constructs of Fragile Women
Abstract
In the Vienna of the fin-de-siecle, Peter Altenberg and Ivan Cankar articulated different variants of the femme fatale and the femme enfant, which were an expression of the literary aestheticism and tabuing of feminism at the end of the 19th century. This paper presents images of fragile women in Altenberg’s collection Wie ich es sehe (1896) and in Cankar’s Vinjete (1899). Cankar frequently shaped the femme fragile in accordance with the decadent aesthetics of sickliness and death, while within the construct of woman-child and her angelic image he also articulated her unbridled erotic nature. Altenberg merged the descriptions of angelically beautiful sexless fragile women and ideal girls of prepubertal age with a programme of healthy life in nature, however, they cannot avoid the male erotic gaze and the transfiguration of his erotic fantasies.
Downloads
References
Irena AVSENIK NABERGOJ, 2005: Ljubezen in krivda Ivana Cankarja. Ljubljana: Mladinska knjiga.
Andrew BARKER, 1998: Telegrammstil der Seele. Peter Altenberg. Eine Biographie. Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag.
Eva BATISTA, 2012: Moralistične konstrukcije ženskega spola in spolnosti v odnosu do modernega leposlovja: analiza Cankarjevih del Gospa Judit in Hiša Marije Pomočnice ter njunih recenzij. Slovenke v dobi moderne. Ur. Mateja Tominšek Perovšek, Božidar Jezernik, Jože Hudales. Ljubljana: Muzej novejše zgodovine Slovenije. 54‒63.
France BERNIK, 2006: Ivan Cankar. Monografija. Maribor: Litera.
Julia BERTSCHIK, 2005: Mode und Moderne. Kleidung als Spiegel des Zeitgeistes in der deutschsprachigen Literatur (1770–1945). Köln: Böhlau V.
France BEVK, 1919: Peter Altenberg. Dom in svet 32/1–2, 48.
Silvija BOROVNIK, 1995: Pišejo ženske drugače? Ljubljana: Mihelač.
Silvija BOROVNIK, 2023: Osebno in kulturno nomadstvo v izbranih delih sodobnih slovenskih prozaistk. Slavia Centralis 16/2, 259–278.
Dragan BUZOV, 1996: Progonjena nevinost i femme fragile. Dva ženska lika u hrvatskom romanu od Šenoe do početka 20. stoljeća. Republika 5‒6, 93–105.
Ivan CANKAR, 1969: Zbrano delo. Sedma knjiga: Vinjete, Nezbrane vinjete. Knjigo pripravil in opombe napisal Janko Kos. Ljubljana: DZS.
Ivan CANKAR, 1970: Zbrano delo. Šestindvajseta knjiga: Pisma I. Knjigo pripravil in opombe napisal Jože Munda. Ljubljana: DZS.
Ivan CANKAR, 1975: Zbrano delo. Štiriindvajseta knjiga: Članki, polemike in feljtoni, Bela krizantema, Dodatek. Knjigo pripravil in opombe napisal Dušan Voglar. Ljubljana: DZS.
Stephanie CATANI, 2005: Das fiktive Geschlecht. Weiblichkeit in antropologischen Entwürfen und literarischen Texten zwischen 1885 und 1925. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann GmbH.
Jožica ČEH STEGER, 2001: Metaforika v Cankarjevi kratki pripovedni prozi. (Zora, 13). Maribor: Slavistično društvo.
Jožica ČEH STEGER, 2004: Dunajska predmestna deklica pri Ivanu Cankarju in Arthurju Schnitzlerju. Jezik in slovstvo 49/2, 63–72.
Jožica ČEH STEGER, 2006: Majcnova kratka proza v kontekstu moderne in njene slogovne značilnosti. Slavistična revija 54/3, 379–390.
Jožica ČEH STEGER, 2018: Kratka proza. Ivan Cankar, literarni revolucionar. Ur. Aljoša Harlamov. Ljubljana: Cankarjeva založba. 88–114.
Jožica ČEH STEGER, 2023: Femme fragile v slovenski književnosti na prelomu iz 19. v 20. stoletje. Slavia Centralis 16/2, 191–206.
Jožica ČEH STEGER, 2023: Poezija Kristine Šuler v kontekstu slovenske moderne. Naslavljanje raznolikosti v jeziku in književnosti. Zbornik Slavističnega društva Slovenije, 33. Ur. Jožica Jožef - Beg, Mia Hočevar, Neža Kočnik. Ljubljana: Zveza društev Slavistično društvo Slovenije. 55–63.
Urte HELDUSER, 2005: Geschlechterprogramme. Konzepte der literarischen Moderne um 1900. Köln, Weimar, Wien: Böhlau Verlag.
Carola HILMES, 1990: Die Femme fatale. Ein Weiblichkeitstypus der nachromantischen Literatur. Stuttgart: Metzler V.
Ingo IRSIGLER in Dominik ORTH, 2015: Einführung in die Literatur der Wiener Moderne. Darmstadt: WBG.
Alenka JENSTERLE DOLEŽAL, 2014: Avtor, tekst, kontekst. Poglavja iz slovenske moderne. (Zora, 103). Maribor: Univerza v Mariboru, Univerzitetna založba.
Janko KOS, 1987: Primerjalna zgodovina slovenske literature. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, Partizanska knjiga.
Karl KRAUS, 1932: Peter Altenberg. Auswahl aus seinen Büchern von Karl Kraus. Wien: Verlag Anton Schroll & Co.
Jacques LE RIDER, 2017: Dunajska moderna in kriza identitete. Prev. Varja Balžalorsky Antić. Ljubljana: Studia humanitatis.
Katja MIHURKO PONIŽ, 2003: Drzno drugačna. Zofka Kveder in podobe ženskosti. Ljubljana: Delta.
Dušan PIRJEVEC, 1964: Ivan Cankar in evropska literatura. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Bettina POHLE, 1998: Kunstwerk Frau. Inszenierungen von Weiblichkeit in der Moderne. Frankfurt: Fischer V.
Denis PONIŽ, 2009: Cankarjeva Vida (drama Lepa Vida) in Kraigherjeva Pepina (drama Školjka) kot primera femme fragile in femme fatale v slovenski dramatiki na prelomu stoletja. Annales 19/1, 1‒7.
Isabelle STAUFFER, 2008: Weibliche Dandys, blickmächtige Femme fragile. Ironische Inszenierungen des Geschlechts im Fin de siècle. Köln: Böhlau V.
Ariane THOMALLA, 1972: Die »femme fragile«. Ein literarischer Frauentypus der Jahrhunderwende. Düsseldorf: Bertelsmann Universitätsverlag.
Alojzija ZUPAN SOSIČ, 2023: Ženske v Cankarjevih romanih in nedokončani roman Marta. Slavia Centralis 16/1, 89‒109.
Oton ŽUPANČIČ, 1978: Zbrano delo. Sedma knjiga. Ljubljana: DZS.
Copyright (c) 2024 University of Maribor Press
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyrights
Authors of accepted manuscripts will retain copyright in their work, but will assign to Slavia Centralis the permanent right to electronically distribute their article. Authors may republish their work (in print and/or electronic format) as long as they acknowledge Slavia Centralis as the original publisher. Authors may also share the published version on their own websites, departmental webpages, or institutional repositories.
Plagiarism Policy
Slavia Centralis is a non-commercial, open access, electronic research journal. As such it pledges to uphold certain ethical principles regarding confidentiality, originality and intellectual fair play. Slavia Centralis takes copyright infringement and plagiarism very seriously and all submissions may be checked with duplication detection software.
Authors must:
- Ensure that all work submitted is original, fully referenced and that all authors are represented accurately. The submission must be exclusive and not under consideration elsewhere.
- Obtain all permissions from copyright owners for 3rd party material (e.g. quotations, illustrations, tables, etc.).