Metaforični koncepti ljubezni in ženske v pesniških prvencih slovenske moderne
Povzetek
Razprava se opira na kognitivno razumevanje metafore in obravnava različne metaforične koncepte ljubezni ter ženske v pesništvu slovenske moderne na primerih knjižnih prvencev: Erotike (1899) Ivana Cankarja, Čaše opojnosti (1899) Otona Župančiča in Poezij (1906) Ljudmile Poljanec, ki ji novejše raziskave pripisujejo mesto prve lezbične pesnice na Slovenskem. Pokazano je, da odmevajo v metaforizaciji erotike in ženske različne estetike literarnih smeri in slogovnih tokov moderne kakor tudi diskurzi o spolu in ženski, ki so zaznamovali duhovno obzorje na prelomu iz 19. v 20. stoletje. Pogojena je tudi z moško in žensko perspektivo.
Prenosi
Literatura
France BERNIK, 2006: Ivan Cankar. Monografija. Maribor: Litera.
Günter BUTZER in Joachim JACOB, (ur.) 2008: Lexikon literarischer Symbole. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Ivan CANKAR, 1957: Erotika. Izbrana dela, 1. Uredil in opombe napisal Boris Merhar. Ljubljana: CZ.
‒ ‒, 1967: Erotika 1899. Zbrano delo, 1. Knjigo pripravil in opombe napisal France Bernik. Ljubljana: DZS.
‒ ‒, 1970: Pisma I. Zbrano delo, 26. Ljubljana: DZS.
Stephanie CATANI, 2005: Das fiktive Geschlecht. Weiblichkeit in antropologischen Entwürfen und literarischen Texten zwischen 1885 und 1925. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann GmbH.
Jožica ČEH STEGER, 2021: Literarno-likovna medmedialnost v Cankarjevi zgodnji kratki prozi. Jezik in slovstvo 66/4, 27‒37.
Lilian FADERMAN, 2002: Več kot ljubezen moških. Romantično prijateljstvo in ljubezen med ženskami od renesanse do sodobnosti. Ljubljana: Škuc.
Janko GLAZER, 1957: Korespondenca med Aškercem in Ljudmilo Poljančevo. Aškerčev zbornik. Ur. Vlado Novak. Celje. 70‒83.
Julian Till HUSS, 2018: Ästhetik der Metapher. Philosophische und kunstwissenschaftliche Grundlagen visueller Metaphorik. Bielefeld: transcript V.
Alenka JENSTERLE DOLEŽAL, 2019: Pri mojih dušah čaka smrt. Osupljiva privlačnost niča. Dekadentne tendence v poeziji Vide Jeraj. Slavia Centralis 12/2, 5–17.
‒ ‒, 2021: Podobe ljubezni v poeziji prve slovenske lezbične pesnice Ljudmile Poljanec: »Kdor bol ljubezni dotrpi, ‒ na veke se ne pogubi«. Slovenska poezija. Ur. Darja Pavlič. Ljubljana: Univerza v Ljubljani. Filozofska fakulteta (Obdobja, 40). 69‒76.
George LAKOFF in Mark JOHNSON, 2004: Leben in Metaphern. Konstruktion und Gebrauch von Sprachbildern. Aus dem A merikanischen übersetzt von Astrid Hildenbrand. Heidelberg: Carl-Auer-Systeme Verlag.
Vladimir LEVSTIK, 1906: Ljudmila Poljanec: Poezije. Slovan 4/8, 253.
Joža MAHNIČ, 1964: Obdobje moderne. Zgodovina slovenskega slovstva, V. Ur. Lino Legiša. Ljubljana: SM.
‒ ‒, 1978: Pesmi za Berto. Ljubljana: CZ.
Katja MIHURKO PONIŽ, 2014: Zapisano z njenim peresom: prelomi zgodnjih slovenskih književnic s paradigmo nacionalne literature. Nova Gorica: Založba Univerze v Novi Gorici.
Irena NOVAK POPOV (ur.), 2004: Antologija slovenskih pesnic, 1. Ljubljana: Založba Tuma.
Ljudmila POLJANEC (M. P. Nataša), 1904: Sonji. V opatijskem parku. Ljubljanski zvon 24/7, 399.
‒ ‒, 1904: Sonji. V opatijskem parku. Ljubljanski zvon 24/9, 540.
Ljudmila POLJANEC - Nataša, 2004: Poezije. Spremna beseda Živana Safran. Radenci: Občina Radenci.
Ivan ROBIDA, 1906: Ljudmila Poljanec: Poezije. Naš list 2/25, 1‒2.
Irena SAMIDE, 2018: Ljudmila Poljanec (1874‒1948), leidenschaftliche Dichterin und engagierte Lehrerin. Frauen, die studieren, sind gefährlich. Ausgewählte Porträts slowenischer Frauen der Intelligenz. Ur. Petra Kramberger, Irena Samide, Tanja Žigon. Ljubljana: Znanstvena založba FF. 221‒242.
Milica SCHAUP (OSTROVŠKA), 1926: Ljudmila Poljančeva. Slovenska žena. Zbrala in uredila Minka Govekarjeva. Ljubljana: Slovensko žensko društvo. 92‒94.
Michael SCHEFFEL, 2002: Nachwort. Arthur Schnitzler: Reigen. Zehn Dialoge. Stuttgart. 135‒147.
Robert SIMONIŠEK, 2011: Slovenska secesija. Ljubljana: Slovenska matica.
Alenka ŠELIH (ur.), 2016: Pozabljena polovica. Portreti žensk 19. in 20. stoletja. Ljubljana: Založba Tuma, ZRC.
Josip TOMINŠEK, 1906: Ljudmila Poljanec (Nataša). Poezije. Ljubljanski zvon 26/8, 505‒507.
Nataša VELIKONJA in Tatjana GREIF, 2012: Lezbična sekcija LL: kronologije 1987‒2012 s predzgodovino. Ljubljana: Škuc.
Josip VIDMAR, 1935: Oton Župančič. Kritična portretna študija. Ljubljana: Založba Hram.
Zapuščina Ljudmile Poljanec. Pisma Franu Zbašniku (1902‒1909). UKM, Ms 236.
Harald WEINRICH, 1976: Münze und Wort. Untersuchungen an einem Bildfeld. Sprache in Texten. Stuttgart. 276‒290.
Franc ZADRAVEC, 1999: Slovenska književnost II. Ljubljana: DZS.
Oton ŽUPANČIČ, 1956: Čaša o pojnosti. Z brano d elo, 1. Ur. Josip Vidmar in Dušan Pirjevec. Ljubljana: DZS.
Copyright (c) 2022 Univerzitetna založba Univerze v Mariboru
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 mednarodno licenco.
Avtorske pravice
Avtorji sprejetih prispevkov ohranijo avtorske pravice svojega besedila, obenem pa uredništvu revije Slavia Centralis priznavajo pravico do elektronske distribucije prispevka. Avtorji lahko svoje besedilo (v natisnjeni ali elektronski verziji) ponovno objavijo zgolj ob navedbi prvotne objave v reviji Slavia Centralis. Avtorji lahko objavljeno besedilo dodajo tudi na osebno spletno stran, oddelčno spletno stran ali na institucionalne repozitorije.
Plagiatorstvo
Slavia Centralis je nekomercialna in prosto dostopna mednarodna znanstvena revija. Kot taka je zavezana etičnim načelom glede zaupnosti, izvirnosti in intelektualne poštenosti. Kršenje avtorskih pravic in plagiatorstvo obravnava zelo resno, zaradi česar z ustrezno programsko opremo preverja morebitno podobnost z vsebino drugih besedil.
Avtorji morajo upoštevati naslednje:
Predloženo besedilo mora biti izviren znanstveni članek. Vsi viri morajo biti korektno navedeni. Besedilo ne sme biti istočasno predloženo uredniški presoji drugih publikacij.
Za vključeno gradivo (citati, ilustracije, tabele ipd.) je treba pridobiti ustrezna dovoljenja, ki izhajajo iz avtorskih pravic.
Objava v reviji Slavia Centralia ne predvideva plačila.