Zgodnje obdobje slovenske ekspresionistične kratke proze in njene slogovne prvine
Povzetek
Novejše raziskave potrjujejo, da je začetek slovenske ekspresionistične kratke proze sovpadel z začetkom prve svetovne vojne, ko je v reviji Dom in svet ob Cankarjevih »podobah iz sanj« začel objavljati distorzične psihološke črtice z etično obsodbo vojne tudi mladi rod pisateljev (France Bevk, Stanko Majcen, Ivan Dornik, Narte Velikonja idr.). Ob raznovrstnosti stilnih postopkov se razprava osredinja na model temnih sanj v Cankarjevih simbolno-alegoričnih in metaforičnih »podobah« ter na Bevkovo vojno črtico, za katero so značilni parabolični postopki, pisateljev vstop v ekspresionistično stilno paradigmo pa je potekel ob disharmoniji zvoka, grotesknih podobah, barvni abstrakciji in retoričnem govoru.
Prenosi
Literatura
– –, 1923: Rablji. Gorica: Narodna knjigarna.
– –, 1951: Izbrani spisi. Prva knjiga. Ur. France Bevk in France Koblar. Ljubljana: DZS.
Ivan CANKAR, 1975: Zbrano delo, 23. Ljubljana: DZS.
Izidor CANKAR, 1968: Leposlovje – eseji – kritika. Prva knjiga. Ljubljana: Slovenska matica.
Jožica ČEH, 2001: Metaforika v Cankarjevi kratki pripovedni prozi. Maribor: Slavistično društvo. (Zora, 13).
– –, 2006: Majcnova kratka proza v kontekstu moderne in njene slogovne značilnosti. Slavistična revija 54/3, 379–389.
– –, 2006a: Metaforika v Cankarjevih Podobah iz sanj. Slovenska kratka pripovedna proza. Ur. Irena Novak Popov. Ljubljana: Filozofska fakulteta. (Obdobja, 23). 569–580.
Marjan DOLGAN, 1996: Tri ekspresionistične podobe sveta. Ljubljana: ZRC SAZU.
Walter FÄHNDERS (ur.), 2001: Expressionistische Prosa. Bielefeld: Aisthesis Verlag.
Helga GLUŠIČ: Slovenska ekspresionistična kratka proza. Obdobje ekspresionizma v slovenskem jeziku, književnosti in kulturi. Ur. Franc Zadravec. Ljubljana: FF. (Obdobja, 5). 117−122.
Miran JARC, 1924: France Bevk: Rablji. Ljubljanski zvon 34, 688–699.
Inge JENS, 1997: Die expressionistische Novelle. Tübingen: Atempto V.
Alenka JENSTERLE DOLEŽAL, 2006: Splet norosti in erotičnih obsesij v Grumovi prozi (subjektivizem Grumove proze). Slovenska kratka pripovedna proza. Ur. Irena Novak Popov. Ljubljana: Filozofska fakulteta. (Obdobja, 23). 97–110.
Hans-Georg KEMPER in Silvio VIETTA, 1990: Expressionismus. München: Wilhelm Fink Verlag.
France KOBLAR, 1924: France Bevk: Rablji. Ljubljanski zvon 34/6, 256–257.
– –, 1951: Delo Franceta Bevka. France Bevk: Izbrani spisi. Prva knjiga. Ur. France Bevk in France Koblar. Ljubljana: DZS. 5–64.
Gregor KOCIJAN, 2006: Slovensko kratko pripovedništvo 1922–1924 (starejših generacij). Slavistična revija 54/3, 329–348.
Juš KOZAK, 1923: France Bevk: Faraon. Ljubljanski zvon 33, 378.
Lado KRALJ, 1986: Ekspresionizem. Ljubljana: DZS. (Literarni leksikon, 30).
– –, 2006: Dnevnik in pismo kot modela kratke proze med vojnama. Slavistična revija 54/2, 205–220.
Wilhelm KRULL, 1984: Prosa des Expressionismus. Stuttgart: Metzler.
Stanko MAJCEN, 2000: Zbrano delo, 8. Ur. Goran Schmidt. Ljubljana: DZS.
Katja MIHURKO PONIŽ: Kratka pripovedna proza Marije Kmet. Slovenska kratka pripovedna proza. Ur. Irena Novak Popov. Ljubljana: Filozofska fakulteta. (Obdobja, 23). 73–86.
Krešimir NEMEC, 2002. Hrvatska ekspresionistička proza. Ekspresionizam u hrvatskoj književnosti i umjetnosti. Ur. Branimir Bošnjak, Cvetko Milanja idr. Zagreb. 85–96.
Bernd SCHEFFER, 1982: Expressionistische Prosa. Deutsche Literatur. Eine Sozialgeschichte. Ur. Horst Albert Glaser. Reinbek: Rowohlt. 297–312.
Walter H. SOKEL, 1970: Der literarische Expressionismus. München.
Bojana STOJANOVIĆ PANTOVIĆ, 2003: Morfologija ekspresionističke proze. Beograd: Artist.
– –, 2006: Strukturne razsežnosti slovenske kratke ekspresionistične proze. Slavistična revija 54/1, 33–40.
August STRINDBERG, 1917: Märchenspiele. Ein Traumspiel. Prev. Emil Schering. München, Leipzig.
Franc ZADRAVEC, 1993: Slovenska ekspresionistična literatura. Murska Sobota, Ljubljana: Pomurska založba, Znanstveni inštitut FF.
Copyright (c) 2009 Univerzitetna založba Univerze v Mariboru
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 mednarodno licenco.
Avtorske pravice
Avtorji sprejetih prispevkov ohranijo avtorske pravice svojega besedila, obenem pa uredništvu revije Slavia Centralis priznavajo pravico do elektronske distribucije prispevka. Avtorji lahko svoje besedilo (v natisnjeni ali elektronski verziji) ponovno objavijo zgolj ob navedbi prvotne objave v reviji Slavia Centralis. Avtorji lahko objavljeno besedilo dodajo tudi na osebno spletno stran, oddelčno spletno stran ali na institucionalne repozitorije.
Plagiatorstvo
Slavia Centralis je nekomercialna in prosto dostopna mednarodna znanstvena revija. Kot taka je zavezana etičnim načelom glede zaupnosti, izvirnosti in intelektualne poštenosti. Kršenje avtorskih pravic in plagiatorstvo obravnava zelo resno, zaradi česar z ustrezno programsko opremo preverja morebitno podobnost z vsebino drugih besedil.
Avtorji morajo upoštevati naslednje:
Predloženo besedilo mora biti izviren znanstveni članek. Vsi viri morajo biti korektno navedeni. Besedilo ne sme biti istočasno predloženo uredniški presoji drugih publikacij.
Za vključeno gradivo (citati, ilustracije, tabele ipd.) je treba pridobiti ustrezna dovoljenja, ki izhajajo iz avtorskih pravic.
Objava v reviji Slavia Centralia ne predvideva plačila.