Altenbergove in Cankarjeve podobe krhkih žensk

  • Jožica Čeh Steger Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta
Ključne besede: femme fragile, femme enfant, kratka proza, erotika, Peter Altenberg, Ivan Cankar

Povzetek

Peter Altenberg in Ivan Cankar sta v findesièclovskem ozračju Dunaja ubesedila različne variante femme fragile in femme enfant, ki so izraz literarnega esteticizma in tabuiziranja ženskosti ob koncu 19. stoletja. V prispevku so predstavljene podobe krhkih žensk v Altenbergovi zbirki Wie ich es sehe (1896) in Cankarjevih Vinjetah (1899). Cankar je femme fragile največkrat oblikoval v skladu z dekadentno estetiko bolehnosti in smrti, ob konstruktu ženske-otroka pa ob angelski podobi ubesedil tudi njeno nebrzdano erotično naravo. Altenberg je opise pravljično lepih, nespolnih krhkih žensk in idealnih predpubertetnih deklic združil s programom zdravega življenja v naravi, ne morejo pa zakriti moškega erotičnega pogleda in transfiguracije njegovih erotičnih fantazij.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

Jožica Čeh Steger, Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta

Maribor, Slovenija. E-pošta: jozica.ceh@um.si

Literatura

Peter ALTENBERG (1859–1919): Literatur. Prosa. Wie ich es sehe. Was der Tag mir zuträgt. http://www.zeno.org/Literatur/M/Altenberg,+Peter/Prosa/Wie+ich+es+sehe#google_vignette (8. 8. 2024).
Irena AVSENIK NABERGOJ, 2005: Ljubezen in krivda Ivana Cankarja. Ljubljana: Mladinska knjiga.
Andrew BARKER, 1998: Telegrammstil der Seele. Peter Altenberg. Eine Biographie. Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag.
Eva BATISTA, 2012: Moralistične konstrukcije ženskega spola in spolnosti v odnosu do modernega leposlovja: analiza Cankarjevih del Gospa Judit in Hiša Marije Pomočnice ter njunih recenzij. Slovenke v dobi moderne. Ur. Mateja Tominšek Perovšek, Božidar Jezernik, Jože Hudales. Ljubljana: Muzej novejše zgodovine Slovenije. 54‒63.
France BERNIK, 2006: Ivan Cankar. Monografija. Maribor: Litera.
Julia BERTSCHIK, 2005: Mode und Moderne. Kleidung als Spiegel des Zeitgeistes in der deutschsprachigen Literatur (1770–1945). Köln: Böhlau V.
France BEVK, 1919: Peter Altenberg. Dom in svet 32/1–2, 48.
Silvija BOROVNIK, 1995: Pišejo ženske drugače? Ljubljana: Mihelač.
Silvija BOROVNIK, 2023: Osebno in kulturno nomadstvo v izbranih delih sodobnih slovenskih prozaistk. Slavia Centralis 16/2, 259–278.
Dragan BUZOV, 1996: Progonjena nevinost i femme fragile. Dva ženska lika u hrvatskom romanu od Šenoe do početka 20. stoljeća. Republika 5‒6, 93–105.
Ivan CANKAR, 1969: Zbrano delo. Sedma knjiga: Vinjete, Nezbrane vinjete. Knjigo pripravil in opombe napisal Janko Kos. Ljubljana: DZS.
Ivan CANKAR, 1970: Zbrano delo. Šestindvajseta knjiga: Pisma I. Knjigo pripravil in opombe napisal Jože Munda. Ljubljana: DZS.
Ivan CANKAR, 1975: Zbrano delo. Štiriindvajseta knjiga: Članki, polemike in feljtoni, Bela krizantema, Dodatek. Knjigo pripravil in opombe napisal Dušan Voglar. Ljubljana: DZS.
Stephanie CATANI, 2005: Das fiktive Geschlecht. Weiblichkeit in antropologischen Entwürfen und literarischen Texten zwischen 1885 und 1925. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann GmbH.
Jožica ČEH STEGER, 2001: Metaforika v Cankarjevi kratki pripovedni prozi. (Zora, 13). Maribor: Slavistično društvo.
Jožica ČEH STEGER, 2004: Dunajska predmestna deklica pri Ivanu Cankarju in Arthurju Schnitzlerju. Jezik in slovstvo 49/2, 63–72.
Jožica ČEH STEGER, 2006: Majcnova kratka proza v kontekstu moderne in njene slogovne značilnosti. Slavistična revija 54/3, 379–390.
Jožica ČEH STEGER, 2018: Kratka proza. Ivan Cankar, literarni revolucionar. Ur. Aljoša Harlamov. Ljubljana: Cankarjeva založba. 88–114.
Jožica ČEH STEGER, 2023: Femme fragile v slovenski književnosti na prelomu iz 19. v 20. stoletje. Slavia Centralis 16/2, 191–206.
Jožica ČEH STEGER, 2023: Poezija Kristine Šuler v kontekstu slovenske moderne. Naslavljanje raznolikosti v jeziku in književnosti. Zbornik Slavističnega društva Slovenije, 33. Ur. Jožica Jožef - Beg, Mia Hočevar, Neža Kočnik. Ljubljana: Zveza društev Slavistično društvo Slovenije. 55–63.
Urte HELDUSER, 2005: Geschlechterprogramme. Konzepte der literarischen Moderne um 1900. Köln, Weimar, Wien: Böhlau Verlag.
Carola HILMES, 1990: Die Femme fatale. Ein Weiblichkeitstypus der nachromantischen Literatur. Stuttgart: Metzler V.
Ingo IRSIGLER in Dominik ORTH, 2015: Einführung in die Literatur der Wiener Moderne. Darmstadt: WBG.
Alenka JENSTERLE DOLEŽAL, 2014: Avtor, tekst, kontekst. Poglavja iz slovenske moderne. (Zora, 103). Maribor: Univerza v Mariboru, Univerzitetna založba.
Janko KOS, 1987: Primerjalna zgodovina slovenske literature. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, Partizanska knjiga.
Karl KRAUS, 1932: Peter Altenberg. Auswahl aus seinen Büchern von Karl Kraus. Wien: Verlag Anton Schroll & Co.
Jacques LE RIDER, 2017: Dunajska moderna in kriza identitete. Prev. Varja Balžalorsky Antić. Ljubljana: Studia humanitatis.
Katja MIHURKO PONIŽ, 2003: Drzno drugačna. Zofka Kveder in podobe ženskosti. Ljubljana: Delta.
Dušan PIRJEVEC, 1964: Ivan Cankar in evropska literatura. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Bettina POHLE, 1998: Kunstwerk Frau. Inszenierungen von Weiblichkeit in der Moderne. Frankfurt: Fischer V.
Denis PONIŽ, 2009: Cankarjeva Vida (drama Lepa Vida) in Kraigherjeva Pepina (drama Školjka) kot primera femme fragile in femme fatale v slovenski dramatiki na prelomu stoletja. Annales 19/1, 1‒7.
Isabelle STAUFFER, 2008: Weibliche Dandys, blickmächtige Femme fragile. Ironische Inszenierungen des Geschlechts im Fin de siècle. Köln: Böhlau V.
Ariane THOMALLA, 1972: Die »femme fragile«. Ein literarischer Frauentypus der Jahrhunderwende. Düsseldorf: Bertelsmann Universitätsverlag.
Alojzija ZUPAN SOSIČ, 2023: Ženske v Cankarjevih romanih in nedokončani roman Marta. Slavia Centralis 16/1, 89‒109.
Oton ŽUPANČIČ, 1978: Zbrano delo. Sedma knjiga. Ljubljana: DZS.
Objavljeno
2024-12-18
Kako citirati
Čeh Steger J. (2024). Altenbergove in Cankarjeve podobe krhkih žensk . Slavia Centralis, 17(2), 18–34. https://doi.org/10.18690/scn.17.2.18–34.2024