Kulturistike – kulturološka branja beletristike
Povzetek
Članek obravnava filozofsko-teoretske tokove, ki so prispevali h kulturološkemu obratu v literarni vedi v devetdesetih letih dvajsetega stoletja. V okviru trodelne raziskovalne sheme (kontekst/avtor, tekst/literarno delo, občinstvo/bralec), ki je skupna kulturološkim in sodobnim literarnoteoretskim branjem literature, analitično reflektiramo dela nekaterih ključnih avtorjev s področja poststrukturalizma, Frankfurtske šole kritične teorije, teorij ideologije in recepcijskih študij. Na ta način avtor predstavi načine, na katere so filozofsko-teoretski tokovi spremenili in nadgradili tradicionalno literarnoteoretsko pojmovanje spoznavne, etične in estetske razsežnosti literarnega dela. V zaključku so predstavljena njihova stičišča, razhajanja in omejitve.
Prenosi
Literatura
– –, 1997: Prisms. Cambridge; London: MIT PRESS.
– –, 1972: Žargon pravšnjosti. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Louis ALTHUSSER, Etienne BALIBAR, Pierre MACHEREY in Michel PÊCHEUX, 1980: Ideologija in estetski učinek. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Pierre BOURDIEU, 1986: The Forms of Capital. Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Ur. John Richardson. Westport, CT: Greenwood. 241–58.
Aleš DEBELJAK, 2002: Birmingham in Frankfurt: vrt kulturnih študij s potmi, ki se razhajajo. Cooltura: Uvod v kulturne študije. Ur. Aleš Debeljak in drugi. Ljubljana: Študentska založba. 71–120.
Gilles DELEUZE in Felix GUATTARI, 1995: Kafka: za manjšinsko književnost. Ljubljana: Literarno-umetniško društvo Literatura.
Jacques DERRIDA, 1991: Acts of Literature. New York: Routledge.
– –, 1998: O gramatologiji. Ljubljana: Analecta.
Dieter FREUNDLIEB, 1995: Foucault and the Study of Literature. Poetics Today 16/2, 301–344.
Meta GROSMAN, 2004: Književnost v medkulturnem položaju. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.
Marko JUVAN, 2006: Literarna veda v rekonstrukciji: uvod v sodobni študij literature. Ljubljana: Literarno-umetniško društvo Literatura.
Matjaž KMECL, 1995: Mala literarna teorija. Ljubljana: Mihelač in Nešović.
Janko KOS, 1995: Očrt Literarne teorije. Ljubljana: DZS.
Georg LUKACS, 1963: The Meaning of Contemporary Realism. London: Merlin Press Limited.
Marcello POTOCCO, 2012. Nacionalni imaginariji. Literarni imaginariji. Različice nacionalnega poziva v literaturi in literarnih kontekstih. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
Aljoša PUŽAR, 2010. Piratical Cultural Studies: Transgressive Individualism Reconsidered. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies 10/3, 187–198.
Peter STANKOVIĆ, 2002: Kulturne študije: pregled zgodovine, teorij in metod v Cooltura: Uvod v kulturne študije. Ur. Aleš Debeljak in drugi. Ljubljana: Študentska založba. 11–70.
– –, 2006: Politike popa: Uvod v kulturne študije. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.
Martin STEWART, 2006: Literature and the Modern System of Arts: Sources of Criticism in Adorno. Adorno and Literature. Ur. David Cunnigham in Nigel Mapp. London, New York: Continuum. 9–25.
Alen ŠIRCA, 2010: Foucaultovi pogledi na literaturo. Primerjalna književnost 33/1, 41–61.
Tomo VIRK, 2007: Primerjalna književnost na prelomu tisočletja: kritični pregled. Ljubljana: Založba ZRC SAZU.
– –, 2008: Moderne metode literarne vede in njihove filozofsko-teoretske osnove. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani.
Copyright (c) 2019 Univerzitetna založba Univerze v Mariboru
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 mednarodno licenco.
Avtorske pravice
Avtorji sprejetih prispevkov ohranijo avtorske pravice svojega besedila, obenem pa uredništvu revije Slavia Centralis priznavajo pravico do elektronske distribucije prispevka. Avtorji lahko svoje besedilo (v natisnjeni ali elektronski verziji) ponovno objavijo zgolj ob navedbi prvotne objave v reviji Slavia Centralis. Avtorji lahko objavljeno besedilo dodajo tudi na osebno spletno stran, oddelčno spletno stran ali na institucionalne repozitorije.
Plagiatorstvo
Slavia Centralis je nekomercialna in prosto dostopna mednarodna znanstvena revija. Kot taka je zavezana etičnim načelom glede zaupnosti, izvirnosti in intelektualne poštenosti. Kršenje avtorskih pravic in plagiatorstvo obravnava zelo resno, zaradi česar z ustrezno programsko opremo preverja morebitno podobnost z vsebino drugih besedil.
Avtorji morajo upoštevati naslednje:
Predloženo besedilo mora biti izviren znanstveni članek. Vsi viri morajo biti korektno navedeni. Besedilo ne sme biti istočasno predloženo uredniški presoji drugih publikacij.
Za vključeno gradivo (citati, ilustracije, tabele ipd.) je treba pridobiti ustrezna dovoljenja, ki izhajajo iz avtorskih pravic.
Objava v reviji Slavia Centralia ne predvideva plačila.