Kognitivna učinkovitost slovenskih, indijskih in gambijskih nadarjenih učencev pri reševanju miselnih nalog

  • Mojca Kukanja Gabrijelčič Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
  • Ema Šavs Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
  • Teja Nemec Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
Ključne besede: inteligentnost, nadarjenost, nadarjene učenke/nadarjeni učenci, miselne naloge, kulturno okolje, šolstvo v Indiji, šolstvo Gambiji.

Povzetek

V prispevku prikažemo primerjalno analizo med evidentiranimi nadarjenimi slovenskimi, gambijskimi in indijskimi učenci, kjer smo poskušali ugotoviti, kako so se odrezali pri reševanju izbranih miselnih nalog, kjer smo bili osredotočeni na logično-matematično in prostorsko inteligentnost. Ugotovili smo, da se rezultati testiranih skupin med seboj pričakovano razlikujejo. Slovenski učenci so se od desetih sklopov nalog bolje kot njihovi indijski in gambijski vrstniki skupno odrezali kar pri sedmih sklopih nalog, pri štirih nalogah smo zaznali statistično značilno razliko med slovenskimi in indijskimi otroki, primerjava med slovenskimi in gambijskimi učenci pa pokaže, da je pri vseh sklopih miselnih nalog imela boljše rezultate skupina otrok iz Zahodnega sveta z visokim HDI (Indeksom človekovega razvoja).

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Binet A. in Simon, T. (1916). The Development of Intelligence in Children. Baltimore; Williams & Wilkins; New York: Arno Press.

Bucik, N., Bucik, G. in Bucik, V. (2013). Misleca: Miselne naloge za mlade bistroume. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Bucik, V. (1997). Osnove psihološkega testiranja. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo.

Cattell, R. B. in Horn, J. L. (1978). A check on the theory of fluid and crystallized intelligence with description of new subtest designs. Journal of Educational Measurement, 15, 139–164.

Cherry, K. (2018). Theories of Intelligence. Pridobljeno s https://www.verywellmind.com/theories-of-intelligence. (Dostopno: 28. 1. 2022)

Conklin, S. M., Gianaros, P. J., Brown, S. M., Yao, J. K., Hariri, A. R., Manuck, S. B, et al. (2007). Long-chain omega-3 fatty acid intake is associated positively with corticolimbic gray matter volume in healthy adults. Neuroscientific Letter, 421, 12.

Der, G., Batty, G. D., in Deary, I. J. (2006). Effect of breast feeding on intelligence in children: Prospective study, sibling pairs analysis and meta-analysis. BMJ, 333–945.

DiLalla L. F. (2000). Development of intelligence: Current research and theories. Journal of School Psychology, 38, 3–7.

Galton, F. (2012). The history of twins, as a criterion of the relative powers of nature and nurture. International Journal of Epidemiology, 41(4), 905–11. doi: 10.1093/ije/dys097.

Gardner, H. (1995). Razsežnosti uma: Teorija o več inteligencah. Ljubljana: Tangram.

Jurman, B. (2004). Inteligentnost, ustvarjalnost, nadarjenost. Ljubljana: Center za psihodiagnostična sredstva.

Kompare, A., Stražišar, M., Vec, T., Dogša, I., Jaušovec, N. in Curk, J. (2001). Psihologija: Spoznanja in dileme. Ljubljana: DZS.

Koncept prepoznavanja nadarjenih otrok, učencev in dijakov ter vzgojno-izobraževalnega dela z njimi (2019). Pridobljeno s https://www.zrss.si/zrss/wp-content/uploads/2020-03-11-koncept-nad.pdf (Dostopno: 28. 1. 2022)

Marentič Požarnik, B. (2000). Psihologija učenja in pouka. Ljubljana: DZS.

Marjanovič Umek, L. in Zupančič, M., (2004). Razvojna psihologija. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.

Makharia, A., Nagarajan, A., Mishra, A., Peddisetty, S., Chahal, D., in Singh, Y. (2016). Effect of environmental factors on intelligence quotient of children. Industrial Psychiatry Journal, 25, 189–194.

More, S., Shivkumar, V. B., Gangane, N., in Shende, S. (2013). Effects of Iron Deficiency on Cognitive Function in School Going Adolescent Females in Rural Area of Central India. Anemia. doi: 10.1155/2013/819136

Musek, J. in Pečjak, V. (1997). Psihologija. Ljubljana: Educy.

Nisbett, R. E, Aronson, J., Blair, C., Dickens, W., Flynn, J., in Halpern, D.F. (2012). Intelligence: New findings and theoretical developments. American Psychology, 67, 130–159.

Pogačnik, V. (1995). Pojmovanje inteligentnosti. Radovljica: Didakta.

Repovš, G. (2007). Možgani in osebnost. Pridobljeno s http://www.sinapsa.org/tm/media/priponke/a-188-Mozgani%20in%20osebnost.pdf. (Dostopno: 30. 1. 2022)

Sattler, J. M. (2008). Assessment of Children: Cognitive foundations (5th ed.). San Diego, CA.

Spearman, C. (1927). General Intelligence, Objectively Determined and Measured. The abilities of man. London: Macmillan.

Sternberg, R. J. (2018). Human Intelligence. Pridobljeno s https://www.britannica.com/science/hu-man-intelligence-psychology. (Dostopno: 22. 1. 2022)

Wechsler, D. (2003). Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition. San Antonio: The Psychological Corporation.

Objavljeno
2023-06-15
Kako citirati
Kukanja Gabrijelčič M., Šavs E., & Nemec T. (2023). Kognitivna učinkovitost slovenskih, indijskih in gambijskih nadarjenih učencev pri reševanju miselnih nalog. Revija Za Elementarno izobraževanje, 16(2), 147-167. https://doi.org/10.18690/rei.16.2.2842