The Female Voice in Gradnik’s Love Poetry and in Marguerite Burnat-Provins’s Le Livre pour toi
Abstract
In several of the poems with a female lyrical subject from Alojz Gradnik’s first three collections (Padajoče Zvezde, Pot Bolesti, De Profundis), a strong erotic desire of a woman is expressed. Female erotic sensuality is also essentially defined in the collection of poems Le Livre Pour Toi (1907) by the French-Swiss writer, poet and painter Marguerite Burnat-Provins, translated by Gradnik and published in 1923 under the title Knjiga za Tebe. It is not to say that this French book had a direct influence on Gradnik’s love poems. The aim of this paper is therefore to make a more detailed inquiry into the existing literary-historical comparison of the literarisation of love by both authors, namely by analysing the concept of love and the position of women in the amorous relationship.
Downloads
References
Margarita BIRNA-PROVEN, 1920: Knjiga za tebe. Beograd: S. B. Cvijanović.
Marguerite BURNAT-PROVINS, 1907: Le Livre pour toi. Bibliothèque numérique Romande. https://ebooks-bnr.com/burnat-provins-marguerite-le-livre-pour-toi/ (20. 5. 2024).
Marguerite BURNAT-PROVINS, 1923: Knjiga za tebe. Ljubljana: Ig. Pl. Kleinmayr & Fed. Bamberg.
Jean CHEVALIER in Alain GHEERBRANT, 1995: Slovar simbolov. Ljubljana: Mladinska knjiga.
Jožica ČEH STEGER, 2022: Metaforični koncepti ljubezni in ženske v pesniških prvencih slovenske moderne. Slavia Centralis 15/2, 129–142.
Michel DÉCAUDIN, 1981: La Crise des valeurs symbolistes. Vingt ans de poésie française: 1895–1914. Geneve–Paris: Slatkine. https://books.google.fr/books?id=fFbdLGPvjWUC&printsec=frontcover&hl=fr#v=onepage&q&f=false (20. 5. 2024).
Dragica FABJAN, Bojana TOMC, 2014: Priročni latinsko-slovenski slovar. Ljubljana: DZS.
Alojz GRADNIK, 1984: Zbrano delo. Prva knjiga. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
Alojz GRADNIK, 1986: Zbrano delo. Druga knjiga. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
Alojz GRADNIK, 2008: Zbrano delo. Peta knjiga. Maribor: Študentska založba Litera.
Patricia IZQUIERDO, 2006: La poesie feminine a la belle epoque: l’originalite de Marguerite-Burnat-Provins. Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins. Boussens: Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins. 33–42. https://www.burnat-provins.ch/ck/ckfinder/userfiles/files/15.pdf (20. 5. 2024).
Alenka JENSTERLE - DOLEŽAL, 2017: Ključi od labirinta. O slovenski poeziji. (Mednarodna knjižna zbirka Zora, 122). Maribor: Univerzitetna založba Univerze.
Luc JOLY, 1995: Peindre pour la vie, à en mourir. La Neuveville. Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins. La Neuveville: Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins. 18–20. https://www.burnat-provins.ch/ck/ckfinder/userfiles/files/7.pdf (20. 5. 2024).
Pavel KARLIN, 1923: Marguerite Burnat-Provins: Knjiga za Tebe. Ljubljanski zvon 43/9, 186–187. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-6WV9G2AI (20. 5. 2024).
Kajetan KOVIČ, 1972: Zapis o Gradnikovi erotiki. Alojz Gradnik. Eros – Tanatos. Ljubljana: Državna založba Slovenije. 59–71.
Lino LEGIŠA, 1969: Zgodovina slovenskega slovstva. VI. V ekspresionizem in novi realizem. Ljubljana: Slovenska matica.
Daniel MAGGETTI, 1992: Les amants séparés: quelques notes sur le voyage dans Le Livre pour toi. Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins. Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins. 7–11. https://www.burnat-provins.ch/ck/ckfinder/userfiles/files/5.pdf (20. 5. 2024).
Jérôme MEIZOZ, 1991: Des corps aux mots: l’impossible érotisme du Livre pour Toi. Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins. Bex: Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins et les auteurs. 23–25. https://www.burnat-provins.ch/ck/ckfinder/userfiles/files/4.pdf (20. 5. 2024).
Katja MIHURKO PONIŽ, 2014: Zapisano z njenim peresom: prelomi zgodnjih slovenskih književnic s paradigmo nacionalne literature. Nova Gorica: Založba Univerze.
Denis PONIŽ, 1982: Trenutki in večnost Gradnikove lirike. Alojz Gradnik. Pesmi. Ljubljana: Mladinska knjiga. 221–256.
Novak POPOV, 2003: Sprehodi po slovenski poeziji. Maribor: Študentska založba Litera.
Isabelle QUINODOZ,1988: Bibliographie. Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins. Bex: Association des Amis de Marguerite Burnat-Provins et les auteurs. 33. https://www.burnat-provins.ch/ck/ckfinder/userfiles/files/1.pdf (20. 5. 2024).
Ana TOROŠ, 2008: Knjižne izdaje prevodov. Alojz Gradnik. Zbrano delo. Peta knjiga. Maribor: Študentska založba Litera.
Ana TOROŠ, 2013: O zemlja sladka: kamen, zrno, sok: Alojz Gradnik ter romanski in germanski svet. (Razprave in eseji, 65). Ljubljana: Slovenska matica.
Franc ZADRAVEC, 1970: Zgodovina slovenskega slovstva V. Maribor: Založba Obzorja.
Franc ZADRAVEC, 1999: Pesnik Alojz Gradnik (1882–1967). (Razprave Filozofske fakultete). Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.
Alojzija ZUPAN SOSIČ, 2009: Zadrge odpetih poezij. V tebi se razraščam. Antologija slovenske erotične poezije. Ljubljana: Mladinska knjiga. 135–171.
Vita ŽERJAL PAVLIN, 2008: Lirski cikel v slovenski poeziji 19. in 20. stoletja. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.
Vita ŽERJAL PAVLIN, 2017: Slovenkine pesnice. Slovenka: prvi ženski časopis (1897–1902). Ur. Marta Veginella. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 53–65.
Vita ŽERJAL PAVLIN, 2020: Naratološki vidiki lirskocikličnega oblikovanja: ob primeru cikla Josipa Murna »Fin de siècle«. Primerjalna književnost 43/1, 175–189.
Copyright (c) 2024 University of Maribor Press
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyrights
This journal is licensed under the Creative Commons ATTRIBUTION-NONCOMMERCIAL 4.0 INTERNATIONAL (CC BY-NC). https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Plagiarism Policy
Slavia Centralis is a non-commercial, open access, electronic research journal. As such it pledges to uphold certain ethical principles regarding confidentiality, originality and intellectual fair play. Slavia Centralis takes copyright infringement and plagiarism very seriously and all submissions may be checked with duplication detection software.
Authors must:
- Ensure that all work submitted is original, fully referenced and that all authors are represented accurately. The submission must be exclusive and not under consideration elsewhere.
- Obtain all permissions from copyright owners for 3rd party material (e.g. quotations, illustrations, tables, etc.).