Reprezentacija protestantov (»luterancev«) v zgodovinskih tekstih Ivana Tavčarja
Med zgodovino, fikcijo in ideologijo
Povzetek
V prispevku analiziramo reprezentacijo protestantov v literarnem delu slovenskega realista Ivana Tavčarja (1851–1923). Osredinjamo se na triptih tekstov, napisanih v osemdesetih letih 19. stoletja, v katerih Tavčar tematizira podobe protestantov (»luterancev«) v času protireformacije (na koncu 16. in v prvi polovici 17. stoletja) na Slovenskem. Verske boje, ki so zavladali po obdobju reformacije na Slovenskem, je upodobil v noveli Vita vitae meae (1883), v noveli o Amandusu v sklopu okvirne povesti V Zali (Ljubljanski zvon, 1884) ter v romanu Grajski pisar (1889). Avtor v narativnem dogajanju upodobi zgodovinski spomin določenega geografskega prostora: Poljanske doline in Škofje Loke. Protestante označi kot verske nestrpneže, očrni pa tudi cerkvene oblastnike. Narativno zgodbo uokviri v romantično shemo prepovedane ljubezni in usodne strasti med pripadnikoma različne vere.
Prenosi
Literatura
Marja BORŠNIK, 1973: Ivan Tavčar, leposlovni ustvarjalec. Maribor: Založba Obzorja Maribor.
Franček BOHANEC, 1985: Ivan Tavčar. Ljubljana: Partizanska knjiga.
Tina ČERNUTA, 2003: Kulturno-politični nazori Ivana Tavčarja. Diplomsko delo. Univerza v Ljubljani. Fakulteta za družbene vede. Ljubljana.
Igor GRDINA, 2015: Biografski portret Ivana Tavčarja. Tavčarjev zbornik. Ur. Igor Grdina. Ljubljana: Inštitut za kulturno zgodovino ZRC SAZU. 7–83.
Janko KOS, 1987: Primerjalna zgodovina slovenske literature. Ljubljana: Partizanska knjiga.
Jože POGAČNIK, 1998: Slovenska književnost. Ljubljana: Državna založba Slovenija.
Daniel-Henri PEGEAUX, 2002: Uvod v imagologijo. Podobe tujega v slovenski književnosti. Podobe Slovenije in Slovencev v tuji književnosti. Ur. Tone Smolej. Ljubljana: Založba Filozofske fakultete v Ljubljani. 9–21.
Robert SCHOLES, 1982: Semiotics and Interpretation. New Haven and London: Yale University Press.
Anton SLODNJAK, 1986: Slovensko slovstvo. Ljubljana: Mladinska knjiga.
– –, 1961: Realizem II, 1876–1895. Ur. Lino Legiša. Ljubljana: Slovenska matica.
________________________
Ivan TAVČAR: V Zali. Elektronska izdaja. Omnibus Beseda. Ur. Franko Luin.
– –: Janez Solnce. Elektronska izdaja. Omnibus Beseda. Ur. Franko Luin.
– –: Vita vitae meae. Elektronska izdaja. Omnibus Beseda. Ur. Franko Luin.
– –: Grajski pisar. Elektronska izdaja. Omnibus Beseda. Ur. Franko Luin.
– –: Visoška kronika. Elektronska izdaja. Omnibus Beseda. Ur. Franko Luin.
France PREŠEREN, 1947: Poezije. Ponatis. Ur. Anton Slodnjak. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Copyright (c) 2019 Univerzitetna založba Univerze v Mariboru
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 mednarodno licenco.
Avtorske pravice
Avtorji sprejetih prispevkov ohranijo avtorske pravice svojega besedila, obenem pa uredništvu revije Slavia Centralis priznavajo pravico do elektronske distribucije prispevka. Avtorji lahko svoje besedilo (v natisnjeni ali elektronski verziji) ponovno objavijo zgolj ob navedbi prvotne objave v reviji Slavia Centralis. Avtorji lahko objavljeno besedilo dodajo tudi na osebno spletno stran, oddelčno spletno stran ali na institucionalne repozitorije.
Plagiatorstvo
Slavia Centralis je nekomercialna in prosto dostopna mednarodna znanstvena revija. Kot taka je zavezana etičnim načelom glede zaupnosti, izvirnosti in intelektualne poštenosti. Kršenje avtorskih pravic in plagiatorstvo obravnava zelo resno, zaradi česar z ustrezno programsko opremo preverja morebitno podobnost z vsebino drugih besedil.
Avtorji morajo upoštevati naslednje:
Predloženo besedilo mora biti izviren znanstveni članek. Vsi viri morajo biti korektno navedeni. Besedilo ne sme biti istočasno predloženo uredniški presoji drugih publikacij.
Za vključeno gradivo (citati, ilustracije, tabele ipd.) je treba pridobiti ustrezna dovoljenja, ki izhajajo iz avtorskih pravic.
Objava v reviji Slavia Centralia ne predvideva plačila.