Spodbujanje družinskega branja v otrokovem predšolskem obdobju: Predšolska bralna značka

  • Dragica Haramija University of Maribor, Faculty of Arts
Keywords: family reading, reading literacy, Pre-school Reading Badge, children’s literature

Abstract

Encouraging Family Literacy in Child’s Pre-school period: the Pre-school Reading Badge

The paper focuses on the development of family literacy (family reading), which is one of the foundations of the Pre-school Reading Badge (Predšolska bralna značka, PBZ). With the help of the survey, we obtained relevant information on the involvement of children in PBZ and descriptions of certain other activities that promote family reading. We were also interested in the work of reading mentors, especially in the ways of choosing the recommended materials for reading in the family and in the methods of verifying the material read. The concluding part of the paper provides guidelines for the preparation of quality reading lists with the goal of helping parents and children to select proper reading materials. Promoting family reading is one of the objectives of the National Strategy for the Development of Reading Literacy (2017), which carefully assesses the specific goals and levels of literacy from children in pre-school age to adults.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dragica Haramija, University of Maribor, Faculty of Arts

Maribor, Slovenia. E-mail: dragica.haramija@um.si

References

Mara COTIČ, 2011: Učenje in poučevanje različnih vrst pismenosti. Razvijanje različnih pismenosti. Ur. M. Cotič, V. Medved Udovič, S. Starc. Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annalis (Knjižnica Annalis Ludus). 11–18.
Dragica HARAMIJA, Tina VRŠNIK PERŠE, 2017: Končno poročilo projekta V objemu besed. Dostop 7. 7. 2018 na: http://www.bralnaznacka.si/sl/projekt-v-objemu-besed/koncnoporocilo-projekta/.
Tjaša JUG, Polona VILAR, 2015: Focus group interview through storytelling: researching pre-school children‘s attitudes towards books and reading. Journal of Documentation 71/6. 1300–1316.
Livija KNAFLIČ, 2002: Kako družinska pismenost vpliva na pismenost otrok. Psihološka obzorja 11/2, 37–52.
– –, 2009: Priročniku na pot. Branje za znanje in branje za zabavo: priročnik za spodbujanje družinske pismenosti. Ur. L. Knaflič, N. Bucik. Ljubljana: Andragoški center Slovenije. 6.
Metka KORDIGEL ABERŠEK, 2008: Didaktika mladinske književnosti. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Boža KRAKAR VOGEL, 2016: Oblike kurikularnega branja literature. Otrok in knjiga 43/95, 5–16.
Lisa KROLAK, 2006: The Role of Libraries in the Creation of Literate Environments. Hamburg: UNESCO Institute for Education.
Ljubica MARJANOVIČ UMEK, Simona KRANJC, Urška FEKONJA, 2006: Otroški govor: razvoj in učenje. Domžale: Izolit.
Ljubica MARJANOVIČ UMEK, Kaja HACIN, Urška FEKONJA PEKLAJ, 2018: Zgodnja pismenost otrok: učinek vrtčevskih in družinskih dejavnikov. Sodobna pedagogika 69/1, 10–27.
Vida MEDVED UDOVIČ, 2011: Večrazsežna pismenost izziv sedanjosti. Razvijanje različnih pismenosti. Ur. M. Cotič, V. Medved Udovič, S. Starc. Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annalis (Knjižnica Annalis Ludus). 37–45.
Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, 2017: Nacionalna strategija za razvoj bralne pismenosti (predlog). Dostop 7. 7. 2018 na: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/novice/doc/Bralna_Pismenost_javna_razprava_april_2017.doc.
Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, 2018: Seznam vrtcev. Evidenca zavodov in programov. Dostop 5. 7. 2018 na: https://paka3.mss.edus.si/registriweb/SeznamVrtci.aspx.
Sonja PEČJAK, Ana GRADIŠAR, 2015: Bralne učne strategije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Igor SAKSIDA, 2017: Bralni dogodek v vrtcu. V objemu besed: razvijanje družinske pismenosti. Ur. D. Haramija. Maribor: Univerzitetna založba Univerze v Mariboru, Pedagoška fakulteta. 47–54.
Amalija ŽAKELJ, Milena IVANUŠ GRMEK, 2011: Rezultati učencev pri nacionalnem preverjanju znanja in socialno-kulturno okolje. Pedagoška obzorja 26/4, 3–17.
Published
2020-11-07
How to Cite
Haramija D. (2020). Spodbujanje družinskega branja v otrokovem predšolskem obdobju: Predšolska bralna značka. Slavia Centralis, 12(2), 33–45. https://doi.org/10.18690/scn.12.2.33–45.2019
Section
Articles