Zavest dijakov o jezikovni zvrstnosti in vlogah knjižnega jezika

  • Jerca Vogel University of Ljubljana, Faculty of Arts
Keywords: language varieties, standard language, functions of language, teaching Slovenian as first language

Abstract

Students’ Awareness of the Language Varieties and the Functions of the Standard Language

Discussing the identity function of language as well as different language varieties in teaching Slovenian as first language has only changed slightly in the last two decades. Therefore, based on the linguistic discussions on the differences between prevailing language stratification theory and communicative practise, three main issues have been investigated, namely how do students understand the concept of standard language, what is their experience with using the standard language and finally, in which speaking situations is the use of a standard language necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jerca Vogel, University of Ljubljana, Faculty of Arts

Ljubljana, Slovenia. E-mail: jerca.vogel@ff.uni-lj.si

References

Kozma AHAČIČ idr., 2017a: Ciljni raziskovalni projekt Jezikovna politika Republike Slovenije in potrebe uporabnikov: raziskovalno poročilo. Ljubljana: ZRC SAZU, Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša, idr. Dostopno 22. 7. 2018 na https://isjfr.zrc-sazu.si/sites/default/files/ raziskovalno_porocilo_28_11_2017.pdf.
– –, 2017b: Jeziki v Sloveniji in slovenščina zunaj nje: anketni vprašalnik. Ljubljana: ZRC
SAZU, Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša, idr. Dostopno 22. 7. 2018 na https://isjfr. zrc-sazu.si/sites/default/files/anketni_vprasalnik_1_kod_0.pdf.
Simona BERGOČ, 2010: Slovenščina med Balkanom in Evropo. Koper: Univerzitetna založba Annales.
Maja BITENC, 2016: Z jezikom na poti med Idrijskim in Ljubljano. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Howard GILES, Peter F. POWESLAND, 1975: Speech Style and Social Evaluation. London, New York, San Francisco: Academic Press.
Michael A. K. HALLIDAY, 1994: An Introduction to Functional Grammar. London: Arnold.
Roman JAKOBSON, 1996: Lingvistični in drugi spisi. Ljubljana: Inštitut za humanistične študije.
Monika KALIN GOLOB, 2009: Razpadajoči modeli: pogovorne zvrsti na javni prireditvi. Slovenska narečja med sistemom in rabo. Ur. Vera Smole. Ljubljana: Filozofska fakulteta. (Obdobja, 26). 519–525.
Claire KRAMSCH (ur.), 2003: Language Acquisition and Language Socialization: Ecological
Perspectives (Advances in Applied Linguistics). London, New York: Continuum International Publishing Group.
Irena KRAPŠ VODOPIVEC, 2010: Besedilna zmožnost med šolsko prakso in sporazumevalno resničnostjo. Sodobna pedagogika 1, 242–260.
Martina KRIŽAJ ORTAR, Marja BEŠTER, 1995/96: Prenova jezikovnega pouka pri predmetu slovenski jezik. Jezik in slovstvo 1/2, 5–16.
Olga KUNST GNAMUŠ, 1992: Sporazumevanje in spoznavanje jezika. Ljubljana: DZS.
Stephen LARRE, 2009: English as a second dialect: A Handbook for teachers. Victoria: University of Victoria.
Jay L. LEMKE, 2003: Language acqisiton and Idnetity: Multiple time scales in the social ecology of learning. Language Acquisition and Language Socialization: Ecological Perspectives. Ur. Clair Kramsch. London, New York: Continuum International Publishing Group.
Vesna MIKOLIČ, 1999/2000: Povezanost narodne in jezikovne zavesti. Jezik in slovstvo 45/1, 173–185.
Mojca POZNANOVIČ JEZERŠEK idr., 2008: Učni načrt. Slovenščina: gimnazija: splošna, klasična, strokovna gimnazija. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.
Andrej E. SKUBIC, 1995: Klasifikacija funkcijske zvrstnosti in pragmatična definicija funkcije. Jezik in slovstvo 40/5, 155–168.
– –, 2003: Sociolekti od izraza do pomena: kultiviranost, obrobje in eksces. Aktualizacija jezikovnozvrstne teorije na Slovenskem. Ur. Erika Kržišnik. Ljubljana: Filozofska fakulteta. (Obdobja, 22). 297–319.
– –, 2005: Obrazi jezika. Ljubljana: Študentska založba.
Vera SMOLE, 2009: Pomen in vloga slovenskih narečij danes. Slovenska narečja med sistemom in rabo. Ur. Vera Smole. Ljubljana: Filozofska fakulteta. (Obdobja, 26). 558–563.
Dubravko ŠKILJAN, 1999: Javni jezik. Ljubljana: Studia humanitatis.
Jože TOPORIŠIČ, 2000: Slovenska slovnica. Maribor: Založba Obzorja.
Mirjana ULE NASTRAN, 2000. Sodobne identitete v vrtincu diskurzov. Ljubljana: znanstveno in publicistično središče.
– –, 2005: Psihologija komuniciranja. Ljubljana: FDV.
Jerca VOGEL, 2014: Jezikovna kulturna zavest pri pouku maternega jezika. Jezik in slovstvo 59/4, 3–14.
– –, 2015: Modeli jezikovnega pouka pri predmetu slovenščina od leta 1990 do danes. Jezik in slovstvo 60/3–4, 173–184.
– –, 2017a: Refleksija o nekim temeljnim didaktičkim načelima nastave slovenskoga kao prvog jezika. Nove smjernice u odgoju i obrazovanju/znanstveni prinosi Dragutina Rosandića. Ur.
Jasminka Brala-Mudrovčić. Univerza v Zadru, Gospič. 213–226.
– –, 2017b: Pojmovanje jezikovne zvrstnosti pri pouku slovenščine v gimnazijah med teorijo in prakso. Jezik in slovstvo 62/4, 17–30.
Published
2020-11-03
How to Cite
Vogel J. (2020). Zavest dijakov o jezikovni zvrstnosti in vlogah knjižnega jezika. Slavia Centralis, 11(2), 74–92. https://doi.org/10.18690/scn.11.2.74–92.2018
Section
Articles