Subject, Ideals and Intimacy: Women’s Poetic Language in the Slovenian Moderna period
Abstract
The assertion of female literary subjectivity and the representation of intimacy in the Moderna period show a loosening in traditional female roles, which had been normed by the patriarchal, predominantly rural Slovenian society. The present discussion deals with young and educated women poets who, at the beginning of their literary career in the liberal multicultural Trieste, connected around the first Slovenian women’s magazine. With idealised notions of love and personal freedom, their poetry addressed important issues of women’s existence, in both the distribution of economic and political power, and also and above all private issues: self-awareness, (failed) erotic relationships, marriage and motherhood, and the possibilities of personal fulfilment. The most ambitious ones later published their own collections. They, however, remained on the margins of cultural memory, because both literary history and the canon serve solely to confirm the self-identity of a small nation.
Downloads
References
France BERNIK, 1992: Pojem »moderna« v slovenski literarni vedi. Primerjalna književnost 15/1, 13‒20.
Anna BODROVA, 2024: »…med tem časom sem strašno dvignila slavo slovenskega dekleta«: ruska pisma Marice Strnad Cizerlj. Ljubim lepa pisma. Dopisovanja avtoric slovenske moderne. Nova Gorica: Založba Univerze. 609‒633.
Silvija BOROVNIK, 1995: Pišejo ženske drugače? Ljubljana: Mihelač.
Silvija BOROVNIK, 2012: Književne študije: o vlogi ženske v slovenski književnosti, o sodobni prozi in o slovenski književnosti v Avstriji. (Mednarodna knjižna zbirka Zora, 85). Maribor: Mednarodna založba Oddelka za slovanske jezike in književnosti, Filozofska fakulteta.
Marja BORŠNIK, 1962: Študije in fragmenti. Maribor: Založba Obzorja.
Nataša BUDNA KODRIČ, Aleksandra SERŠE (ur.), 2003: Splošno žensko društvo: 1901–1945. Ljubljana: Arhiv Republike Slovenije.
Marica STRNAD CIZERLJ (Marica II), 1899: Pogreb. Ljubljanski zvon 19/9, 561.
Marica CIZERLJ STRNAD, 1927: Rdeči nageljčki. Ptuj: Samozaložba.
Jožica ČEH STEGER, 2022: Metaforični koncepti ljubezni in ženske v pesniških prvencih slovenske moderne. Slavia centralis 15/2, 129 ‒142.
Jožica ČEH STEGER, 2023: Poezija Kristine Šuler v kontekstu slovenske moderne. Naslavljanje raznolikosti v jeziku in književnosti. Ur. Jožica Jožef Beg, Mia Hočevar, Neža Kočnik. (Zbornik slavističnega društva Slovenije, 33). Ljubljana: Zveza društev Slavistično društvo Slovenije. 55‒63.
Marijan DOVIĆ, 2007: Slovenski Pisatelj. Razvoj vloge literarnega proizvajalca v slovenskem literarnem sistemu. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.
Lillian FADERMAN, 2002: Več kot ljubezen moških: romantično prijateljstvo in ljubezen med ženskami od renesanse do sodobnosti. Prevod Nataša Velikonja. (Zbirka Vizibilija, 6). Ljubljana: Škuc.
Alenka JENSTERLE DOLEŽAL, 2021: Podobe ljubezni v poeziji prve slovenske lezbične pesnice Ljudmile Poljanec: »Kdor bol ljubezni dotrpi, -- na veke se ne pogubi«. Slovenska poezija. Simpozij Obdobja 40. Ur. Darja Pavlič. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani.
Alenka JENSTERLE DOLEŽAL, 2023: Slovene Poet LJUDMILA POLJANEC’S Representation of Lesbian love. Slovene Women Writers at the beginning of the 20th Century: writing from the edge. (Mednarodna knjižna zbirka Zora, 152). Maribor: Univerza v Mariboru, Univerzitetna založba.
Alenka JENSTERLE DOLEŽAL, 2017: Ključi od labirinta: O slovenski poeziji. (Mednarodna knjižna zbirka Zora, 122). Maribor: Univerzitetna založba Univerze.
Vida JERAJ (Vida), 1900: Dušica lepa. Slovenka 4/6, 126.
Vida JERAJ, 1908: Pesmi. Ljubljana: L. Schwentner.
Vida JERAJ (Vida), 1910: Greh. Domači prijatelj 7/2, 46.
Vida JERAJ, 1935: Izbrano delo Vide Jerajeve. Ur. Marja Boršnik. (Zbirka slovenskih književnic, I. knjiga). Ljubljana: Ženska založba belo-modre knjižnice.
Vida JERAJ, 2015: Pesmi. Ljubljana: Založba Forma 7.
Katja MIHURKO PONIŽ, 2008: Labirinti ljubezni v slovenski književnosti od romantike do 2. svetovne vojne. Ljubljana: Založba Sophia.
Katja MIHURKO PONIŽ, 2014: Zapisano z njenim peresom: prelomi zgodnjih slovenskih književnic s paradigmo nacionalne literature. Nova Gorica: Založba Univerze.
Katja MIHURKO, Primož MLAČNIK, Ivana ZAJC (ur.), 2024: Ljubim lepa pisma. Dopisovanja avtoric slovenske moderne. Nova Gorica: Založba Univerze.
Milena MIKLAVČIČ, 2013: Ogenj, rit in kače niso za igrače. Žiri: Založba Jutri.
Milena MIKLAVČIČ, 2017: Ogenj, rit in kače niso za igrače. Del 2. Babice, hčere, vnukinje. Žiri: Založba Jutri 2052.
Irena NOVAK POPOV (ur.), 2004: Antologija slovenskih pesnic 1. Ljubljana: Založba Tuma.
Ljudmila POLJANEC (Bogomila), 1899: Zvezdi. Slovenka 3/17, 396.
Ljudmila POLJANEC (Ljudmila), 1900: Srečanje. Dom in svet 13/6, 173.
Ljudmila POLJANEC (Ljudmila), 1901: Prijateljici … Dom in svet 14/1, 28.
Ljudmila POLJANEC (Ljudmila), 1901b: Sestanek na grobu. Dom in svet 14/3, 145.
Ljudmila POLJANEC (M. P. Nataša), 1903: Kam naj grem odveze prosit. Ljubljanski zvon 23/11, 629.
Ljudmila POLJANEC (M. P. Nataša), 1905: Idila. Domači prijatelj 2/9, 201.
Ljudmila POLJANEC (M. P. Nataša), 1908: V album. Ljubljanski zvon 28/5, 323.
Ljudmila POLJANEC, 1906: Poezije. Ljubljana: L. Schwentner.
Ljudmila - Nataša POLJANEC, 2004: Poezije. Ur. Živana Safrani. Radenci: Občina.
Alenka PUHAR, 1982: Prvotno besedilo življenja. Zagreb: Globus.
Alenka ŠELIH idr. (ur.), 2007: Pozabljena polovica: Portreti žensk 19. in 20 stoletja na Slovenskem. Ljubljana: Založba Tuma.
Kristina ŠULER (Kristina), 1898: Obup. Slovenka 2/11, 241.
Kristina ŠULER (Kristina), 1908: Kosec. Ljubljanski zvon 28/9, 569
Kristina ŠULER (Kristina), 1907: Ob Adriji. Ljubljanski zvon 27/4, 206‒208.
Kristina ŠULER, 2008: Češnja pod mojim oknom. Ur. Emil Cesar. Ljubljana: Amalieti & Amalieti.
Nataša VELIKONJA, 2018: »Pa mi prihaja naproti deva vilinskega stasa«: Ljudmila Poljanec, lezbična pesnica. Tatjana Greif, Nataša Velikonja: Zamolčane zgodovine. (Zbirka Vizibilija, 44). Ljubljana: Škuc.
Marta VERGINELLA, 2018: Marica Nadlišek Bartol, prva urednica Slovenke. SLOVENKA: prvi ženski časopis (1897–1902). Ur. Marta Veginella. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Vita ŽERJAL PAVLIN, 2018: Slovenkine pesnice. SLOVENKA: prvi ženski časopis (1897‒1902). Ur. Marta Veginella. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 53‒64.
Vita ŽERJAL PAVLIN, 2019: Pesemski cikli Ljudmile Poljanec in Vide Jeraj. Slovenski jezik in njegovi sosedje. Ur. Matej Šekli in Lidija Rezoničnik. (Zbornik Slavističnega društva Slovenije, 29). Ljubljana: Zveza društev Slavistično društvo Slovenije.
Copyright (c) 2024 University of Maribor Press

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyrights
Authors of accepted manuscripts will retain copyright in their work, but will assign to Slavia Centralis the permanent right to electronically distribute their article. Authors may republish their work (in print and/or electronic format) as long as they acknowledge Slavia Centralis as the original publisher. Authors may also share the published version on their own websites, departmental webpages, or institutional repositories.
Plagiarism Policy
Slavia Centralis is a non-commercial, open access, electronic research journal. As such it pledges to uphold certain ethical principles regarding confidentiality, originality and intellectual fair play. Slavia Centralis takes copyright infringement and plagiarism very seriously and all submissions may be checked with duplication detection software.
Authors must:
- Ensure that all work submitted is original, fully referenced and that all authors are represented accurately. The submission must be exclusive and not under consideration elsewhere.
- Obtain all permissions from copyright owners for 3rd party material (e.g. quotations, illustrations, tables, etc.).