Metaphorical Concepts of Love and the Female in the Poetry Debuts of the Slovene ‘Moderna’
Abstract
The present discussion is based on the cognitive understanding of metaphors, examining various metaphorical concepts of love and the female in the poetry of Slovenian ‘moderna’ using examples of the literary debuts Erotika (1899) by Ivan Cankar, Čaša opojnosti (1899) by Oton Župančič and Poezije (1906) by Ljudmila Poljanec, the latter of which was attributed the status of first Slovenian lesbian poet by more recent studies. We seek to demonstrate that the metaphorisation of eroticism and the female reflects various aesthetics of literary streams and stylistic
trends of ‘moderna’, as well as discourses of gender and the female, marking the spiritual horizon at the turn of the 20th century. This is also conditioned with the female and male perspective.
Downloads
References
France BERNIK, 2006: Ivan Cankar. Monografija. Maribor: Litera.
Günter BUTZER in Joachim JACOB, (ur.) 2008: Lexikon literarischer Symbole. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Ivan CANKAR, 1957: Erotika. Izbrana dela, 1. Uredil in opombe napisal Boris Merhar. Ljubljana: CZ.
‒ ‒, 1967: Erotika 1899. Zbrano delo, 1. Knjigo pripravil in opombe napisal France Bernik. Ljubljana: DZS.
‒ ‒, 1970: Pisma I. Zbrano delo, 26. Ljubljana: DZS.
Stephanie CATANI, 2005: Das fiktive Geschlecht. Weiblichkeit in antropologischen Entwürfen und literarischen Texten zwischen 1885 und 1925. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann GmbH.
Jožica ČEH STEGER, 2021: Literarno-likovna medmedialnost v Cankarjevi zgodnji kratki prozi. Jezik in slovstvo 66/4, 27‒37.
Lilian FADERMAN, 2002: Več kot ljubezen moških. Romantično prijateljstvo in ljubezen med ženskami od renesanse do sodobnosti. Ljubljana: Škuc.
Janko GLAZER, 1957: Korespondenca med Aškercem in Ljudmilo Poljančevo. Aškerčev zbornik. Ur. Vlado Novak. Celje. 70‒83.
Julian Till HUSS, 2018: Ästhetik der Metapher. Philosophische und kunstwissenschaftliche Grundlagen visueller Metaphorik. Bielefeld: transcript V.
Alenka JENSTERLE DOLEŽAL, 2019: Pri mojih dušah čaka smrt. Osupljiva privlačnost niča. Dekadentne tendence v poeziji Vide Jeraj. Slavia Centralis 12/2, 5–17.
‒ ‒, 2021: Podobe ljubezni v poeziji prve slovenske lezbične pesnice Ljudmile Poljanec: »Kdor bol ljubezni dotrpi, ‒ na veke se ne pogubi«. Slovenska poezija. Ur. Darja Pavlič. Ljubljana: Univerza v Ljubljani. Filozofska fakulteta (Obdobja, 40). 69‒76.
George LAKOFF in Mark JOHNSON, 2004: Leben in Metaphern. Konstruktion und Gebrauch von Sprachbildern. Aus dem A merikanischen übersetzt von Astrid Hildenbrand. Heidelberg: Carl-Auer-Systeme Verlag.
Vladimir LEVSTIK, 1906: Ljudmila Poljanec: Poezije. Slovan 4/8, 253.
Joža MAHNIČ, 1964: Obdobje moderne. Zgodovina slovenskega slovstva, V. Ur. Lino Legiša. Ljubljana: SM.
‒ ‒, 1978: Pesmi za Berto. Ljubljana: CZ.
Katja MIHURKO PONIŽ, 2014: Zapisano z njenim peresom: prelomi zgodnjih slovenskih književnic s paradigmo nacionalne literature. Nova Gorica: Založba Univerze v Novi Gorici.
Irena NOVAK POPOV (ur.), 2004: Antologija slovenskih pesnic, 1. Ljubljana: Založba Tuma.
Ljudmila POLJANEC (M. P. Nataša), 1904: Sonji. V opatijskem parku. Ljubljanski zvon 24/7, 399.
‒ ‒, 1904: Sonji. V opatijskem parku. Ljubljanski zvon 24/9, 540.
Ljudmila POLJANEC - Nataša, 2004: Poezije. Spremna beseda Živana Safran. Radenci: Občina Radenci.
Ivan ROBIDA, 1906: Ljudmila Poljanec: Poezije. Naš list 2/25, 1‒2.
Irena SAMIDE, 2018: Ljudmila Poljanec (1874‒1948), leidenschaftliche Dichterin und engagierte Lehrerin. Frauen, die studieren, sind gefährlich. Ausgewählte Porträts slowenischer Frauen der Intelligenz. Ur. Petra Kramberger, Irena Samide, Tanja Žigon. Ljubljana: Znanstvena založba FF. 221‒242.
Milica SCHAUP (OSTROVŠKA), 1926: Ljudmila Poljančeva. Slovenska žena. Zbrala in uredila Minka Govekarjeva. Ljubljana: Slovensko žensko društvo. 92‒94.
Michael SCHEFFEL, 2002: Nachwort. Arthur Schnitzler: Reigen. Zehn Dialoge. Stuttgart. 135‒147.
Robert SIMONIŠEK, 2011: Slovenska secesija. Ljubljana: Slovenska matica.
Alenka ŠELIH (ur.), 2016: Pozabljena polovica. Portreti žensk 19. in 20. stoletja. Ljubljana: Založba Tuma, ZRC.
Josip TOMINŠEK, 1906: Ljudmila Poljanec (Nataša). Poezije. Ljubljanski zvon 26/8, 505‒507.
Nataša VELIKONJA in Tatjana GREIF, 2012: Lezbična sekcija LL: kronologije 1987‒2012 s predzgodovino. Ljubljana: Škuc.
Josip VIDMAR, 1935: Oton Župančič. Kritična portretna študija. Ljubljana: Založba Hram.
Zapuščina Ljudmile Poljanec. Pisma Franu Zbašniku (1902‒1909). UKM, Ms 236.
Harald WEINRICH, 1976: Münze und Wort. Untersuchungen an einem Bildfeld. Sprache in Texten. Stuttgart. 276‒290.
Franc ZADRAVEC, 1999: Slovenska književnost II. Ljubljana: DZS.
Oton ŽUPANČIČ, 1956: Čaša o pojnosti. Z brano d elo, 1. Ur. Josip Vidmar in Dušan Pirjevec. Ljubljana: DZS.
Copyright (c) 2022 University of Maribor Press
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyrights
Authors of accepted manuscripts will retain copyright in their work, but will assign to Slavia Centralis the permanent right to electronically distribute their article. Authors may republish their work (in print and/or electronic format) as long as they acknowledge Slavia Centralis as the original publisher. Authors may also share the published version on their own websites, departmental webpages, or institutional repositories.
Plagiarism Policy
Slavia Centralis is a non-commercial, open access, electronic research journal. As such it pledges to uphold certain ethical principles regarding confidentiality, originality and intellectual fair play. Slavia Centralis takes copyright infringement and plagiarism very seriously and all submissions may be checked with duplication detection software.
Authors must:
- Ensure that all work submitted is original, fully referenced and that all authors are represented accurately. The submission must be exclusive and not under consideration elsewhere.
- Obtain all permissions from copyright owners for 3rd party material (e.g. quotations, illustrations, tables, etc.).