Zavest dijakov o jezikovni zvrstnosti in vlogah knjižnega jezika
Povzetek
Obravnava identitetne vloge jezika v šoli in v njenem okviru različnih jezikovnih zvrsti je pri pouku slovenščine v zadnjih dvajsetih letih doživela le malo sprememb. Na podlagi jezikoslovnih ugotovitev o neskladju med uveljavljeno teorijo zvrstnosti in jezikovno prakso smo v anketi dijakom zastavili vprašanja, kako razumejo pojem knjižni jezik, kakšne so njihove izkušnje z njegovo rabo in v katerih govornih položajih je raba knjižnega jezika po njihovem mnenju nujna.
Prenosi
Literatura
– –, 2017b: Jeziki v Sloveniji in slovenščina zunaj nje: anketni vprašalnik. Ljubljana: ZRC
SAZU, Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša, idr. Dostopno 22. 7. 2018 na https://isjfr. zrc-sazu.si/sites/default/files/anketni_vprasalnik_1_kod_0.pdf.
Simona BERGOČ, 2010: Slovenščina med Balkanom in Evropo. Koper: Univerzitetna založba Annales.
Maja BITENC, 2016: Z jezikom na poti med Idrijskim in Ljubljano. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Howard GILES, Peter F. POWESLAND, 1975: Speech Style and Social Evaluation. London, New York, San Francisco: Academic Press.
Michael A. K. HALLIDAY, 1994: An Introduction to Functional Grammar. London: Arnold.
Roman JAKOBSON, 1996: Lingvistični in drugi spisi. Ljubljana: Inštitut za humanistične študije.
Monika KALIN GOLOB, 2009: Razpadajoči modeli: pogovorne zvrsti na javni prireditvi. Slovenska narečja med sistemom in rabo. Ur. Vera Smole. Ljubljana: Filozofska fakulteta. (Obdobja, 26). 519–525.
Claire KRAMSCH (ur.), 2003: Language Acquisition and Language Socialization: Ecological
Perspectives (Advances in Applied Linguistics). London, New York: Continuum International Publishing Group.
Irena KRAPŠ VODOPIVEC, 2010: Besedilna zmožnost med šolsko prakso in sporazumevalno resničnostjo. Sodobna pedagogika 1, 242–260.
Martina KRIŽAJ ORTAR, Marja BEŠTER, 1995/96: Prenova jezikovnega pouka pri predmetu slovenski jezik. Jezik in slovstvo 1/2, 5–16.
Olga KUNST GNAMUŠ, 1992: Sporazumevanje in spoznavanje jezika. Ljubljana: DZS.
Stephen LARRE, 2009: English as a second dialect: A Handbook for teachers. Victoria: University of Victoria.
Jay L. LEMKE, 2003: Language acqisiton and Idnetity: Multiple time scales in the social ecology of learning. Language Acquisition and Language Socialization: Ecological Perspectives. Ur. Clair Kramsch. London, New York: Continuum International Publishing Group.
Vesna MIKOLIČ, 1999/2000: Povezanost narodne in jezikovne zavesti. Jezik in slovstvo 45/1, 173–185.
Mojca POZNANOVIČ JEZERŠEK idr., 2008: Učni načrt. Slovenščina: gimnazija: splošna, klasična, strokovna gimnazija. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.
Andrej E. SKUBIC, 1995: Klasifikacija funkcijske zvrstnosti in pragmatična definicija funkcije. Jezik in slovstvo 40/5, 155–168.
– –, 2003: Sociolekti od izraza do pomena: kultiviranost, obrobje in eksces. Aktualizacija jezikovnozvrstne teorije na Slovenskem. Ur. Erika Kržišnik. Ljubljana: Filozofska fakulteta. (Obdobja, 22). 297–319.
– –, 2005: Obrazi jezika. Ljubljana: Študentska založba.
Vera SMOLE, 2009: Pomen in vloga slovenskih narečij danes. Slovenska narečja med sistemom in rabo. Ur. Vera Smole. Ljubljana: Filozofska fakulteta. (Obdobja, 26). 558–563.
Dubravko ŠKILJAN, 1999: Javni jezik. Ljubljana: Studia humanitatis.
Jože TOPORIŠIČ, 2000: Slovenska slovnica. Maribor: Založba Obzorja.
Mirjana ULE NASTRAN, 2000. Sodobne identitete v vrtincu diskurzov. Ljubljana: znanstveno in publicistično središče.
– –, 2005: Psihologija komuniciranja. Ljubljana: FDV.
Jerca VOGEL, 2014: Jezikovna kulturna zavest pri pouku maternega jezika. Jezik in slovstvo 59/4, 3–14.
– –, 2015: Modeli jezikovnega pouka pri predmetu slovenščina od leta 1990 do danes. Jezik in slovstvo 60/3–4, 173–184.
– –, 2017a: Refleksija o nekim temeljnim didaktičkim načelima nastave slovenskoga kao prvog jezika. Nove smjernice u odgoju i obrazovanju/znanstveni prinosi Dragutina Rosandića. Ur.
Jasminka Brala-Mudrovčić. Univerza v Zadru, Gospič. 213–226.
– –, 2017b: Pojmovanje jezikovne zvrstnosti pri pouku slovenščine v gimnazijah med teorijo in prakso. Jezik in slovstvo 62/4, 17–30.
Copyright (c) 2018 Univerzitetna založba Univerze v Mariboru
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 mednarodno licenco.
Avtorske pravice
Avtorji sprejetih prispevkov ohranijo avtorske pravice svojega besedila, obenem pa uredništvu revije Slavia Centralis priznavajo pravico do elektronske distribucije prispevka. Avtorji lahko svoje besedilo (v natisnjeni ali elektronski verziji) ponovno objavijo zgolj ob navedbi prvotne objave v reviji Slavia Centralis. Avtorji lahko objavljeno besedilo dodajo tudi na osebno spletno stran, oddelčno spletno stran ali na institucionalne repozitorije.
Plagiatorstvo
Slavia Centralis je nekomercialna in prosto dostopna mednarodna znanstvena revija. Kot taka je zavezana etičnim načelom glede zaupnosti, izvirnosti in intelektualne poštenosti. Kršenje avtorskih pravic in plagiatorstvo obravnava zelo resno, zaradi česar z ustrezno programsko opremo preverja morebitno podobnost z vsebino drugih besedil.
Avtorji morajo upoštevati naslednje:
Predloženo besedilo mora biti izviren znanstveni članek. Vsi viri morajo biti korektno navedeni. Besedilo ne sme biti istočasno predloženo uredniški presoji drugih publikacij.
Za vključeno gradivo (citati, ilustracije, tabele ipd.) je treba pridobiti ustrezna dovoljenja, ki izhajajo iz avtorskih pravic.
Objava v reviji Slavia Centralia ne predvideva plačila.