Jezik podob – metafora in metonimija v filmu
Povzetek
Ali avdiovizualni medij filma pozna metafore in metonimije? Večina filmskih teoretikov na to vprašanje odgovarja pritrdilno. Odgovor na vprašanje, v čem je razlika med filmsko in jezikovno metaforo in metonimijo, pa ni tako enoumen. Metaforični in metonimični procesi v filmu so v središču pričujočega prispevka, pri čemer izhajam iz pregleda različnih pogledov na koncept filmske metafore in metonimije (od Eisensteina do Metza in novejših monografij), na osnovi katerega skušam opredeliti specifičnost filmske metaforike. Izrazna sredstva filmske retorike (filmske metafore in filmske metonimije) sem opazovala in analizirala na podlagi izbranih zgledov iz klasičnih in modernih filmov. Z Metzem (1974/1991: 40) postuliram, da je film »vrsta jezika«, ki ima tudi posebno retoriko, in sicer retoriko podobe/slike in zvoka, ki je primerljiva z retoriko jezika, a kljub vsemu drugačna in svojstvena.
Prenosi
Literatura
Béla BALÁZS, 1938/1986: Filmska kultura. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Roland BARTHES, 1964/1990: Rhetorik des Bildes. Kritische Essays III. Der entgegenkommende und der stumpfe Sinn. Roland Barthes. Frankfurt a. M.: Suhrkamp. 28–46.
David BORDWELL, Kristin THOMPSON, 2001: Zgodovina filma I. Ljubljana: Slovenska kinoteka.
Noel CARROLL, 1996: Theorizing the Moving Image. Cambridge: Cambridge University Press.
N. Roy CLIFTON, 1983: The Figure in Film. London/Toronto: Associated University Presses.
Gilles DELEUZE, 1989/1991: Podoba-gibanje. Ljubljana: Založba Škuc.
Umberto ECO, 1968/1972: Einführung in die Semiotik. München: Wilhelm Fink.
Sergei Michailowitsch EISENSTEIN, 1929/1975: Dramaturgie der Filmform. Sergej Eisenstein. Schriften, Bd. 3/Oktober. Ur. Hans Joachim Schegel. München: Carl Hanser Verlag.
Boris M. EICHENBAUM, 1927/2003: Probleme der Filmstilistik. Texte zur Theorie des Films. Ur. Franz-Josef Albermeier. Stuttgart: Reclam. 97–137.
Werner FAULSTICH, 2013: Grundkurs Filmanalyse. München: Utb.
Jacques GERSTENKORN, 1995: La Métaphore au cinéma. Les figures d’analogie dans le films de fiction. Paris: Méridiens Klincksieck.
Louis GOOSSENS, 1995: Metaphtonymy: The interaction of metaphor and metonymy in expressions for linguistic action. Metaphor and Metonymy in Comparison and Contrast. Ur. Rene Driven, Ralf Pörings. Berlin, New York: Mouton de Gruyter. 349–377.
Stuart HALL, 2003: The Work of Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. Ur. Stuart Hall. London: Sage. 13–75.
Roman JAKOBSON, 1954/1989: Dva vidika jezika in dve vrsti afazičnih motenj. Lingvistični in drugi spisi. Ljubljana: ŠKUC. 98–101.
– –, 2003: The Metaphoric and Metonymic Poles. Metaphor and Metonymy in Comparison and Contrast. Ur. Rene Driven, Ralf Pörings. Berlin, New York: Mouton de Gruyter. 41–47.
Jovan JOVANOVIĆ, 2008: Uvod v filmsko mišljenje. Ljubljana: Založba UMco.
Gesche JOOST, 2008: Bild – Sprache. Die audio-visuelle Rhetorik des Films. Bielefeld: transcript Verlag.
Klaus KANZOG, 2001: Grundkurs Filmrhetorik. München: Diskurs-Film-Verlag.
Bojan KAVČIČ, Zdenko VRDLOVEC, 1999: Filmski leksikon. Ljubljana: Modrijan.
Brian MACFARLANE, 1996: Novel To film. An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford: Claredon Press.
David MCQUEEN, 1998: Television: A Media Student’s Guide. London: Arnold.
Marcel MARTIN, 1955/1963: Filmski jezik. Ljubljana: Mladinska knjiga.
Christian METZ, 1964/1972: Das Kino: Langue oder Langage. Semiologie des Films. München: Fink. 51–129
– –, 1971/1973: Sprache und Film. Frankfurt am Main: Athenäum-Verlag.
– –, 1972: Semiologie des Films. München: Fink.
– –, 1974: Film Language. A Semiotic of the Cinema. Chicago: University of Chicago Press.
– –, 1975: Jezik i kinematografski medijum. Beograd: Institut za film.
– –, 1977/1987: Imaginarni označevalec. Lekcija teme: zbornik filmske teorije. Ur. Zdenko Vrdlovec. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
– –, 1981: Metaphor/Metonymy, or the Imaginary Referent. Camera Obscura. Feminism, Culture and Media Studies 3–1/7, 42–65.
Jean MITRY, 1963/1967: Estetika i psihologija filma. [The Aesthethics and Psychology of the Cinema]. Beograd: Institut za film.
James MONACO, 1977/1995: Film verstehen. Kunst, Technik, Sprache, Geschichte und Theorie des Films und der neuen Medien. Hamburg: Rowohlt.
Ansgar THIELE, 2006: Schuss und Gegenschuss ist Krieg – Teil I: Überlegungen zu metaphorischen Prozessen im Film. Metaphorik.de 10, 133–160.
Zdenko VRDLOVEC, 1999: Filmski leksikon. Ljubljana: Modrijan.
Trevor WHITTOCK, 1990: Metaphor and Film. New York: Cambridge University Press.
Copyright (c) 2022 Univerzitetna založba Univerze v Mariboru
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 mednarodno licenco.
Avtorske pravice
Avtorji sprejetih prispevkov ohranijo avtorske pravice svojega besedila, obenem pa uredništvu revije Slavia Centralis priznavajo pravico do elektronske distribucije prispevka. Avtorji lahko svoje besedilo (v natisnjeni ali elektronski verziji) ponovno objavijo zgolj ob navedbi prvotne objave v reviji Slavia Centralis. Avtorji lahko objavljeno besedilo dodajo tudi na osebno spletno stran, oddelčno spletno stran ali na institucionalne repozitorije.
Plagiatorstvo
Slavia Centralis je nekomercialna in prosto dostopna mednarodna znanstvena revija. Kot taka je zavezana etičnim načelom glede zaupnosti, izvirnosti in intelektualne poštenosti. Kršenje avtorskih pravic in plagiatorstvo obravnava zelo resno, zaradi česar z ustrezno programsko opremo preverja morebitno podobnost z vsebino drugih besedil.
Avtorji morajo upoštevati naslednje:
Predloženo besedilo mora biti izviren znanstveni članek. Vsi viri morajo biti korektno navedeni. Besedilo ne sme biti istočasno predloženo uredniški presoji drugih publikacij.
Za vključeno gradivo (citati, ilustracije, tabele ipd.) je treba pridobiti ustrezna dovoljenja, ki izhajajo iz avtorskih pravic.
Objava v reviji Slavia Centralia ne predvideva plačila.