Participacija v strokovnih centrih z vidika otrokove/mladostnikove osebne in šolske/poklicne biografije

  • Mateja Marovič Marovič Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
  • Ana Bogdan zupančič Bogdan Zupančič Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
Ključne besede: participacija otrok/mladostnikov, strokovni centri, zavodska vzgoja, osebna biografija, šolska/poklicna biografija.

Povzetek

V prispevku obravnavamo polje participatornega delovanja posameznikov, nameščenih v strokovnih centrih, ki tako v doktrini kot praksi tovrstnega delovanja predstavlja poseben konceptualni izziv.

Predstavljen je del rezultatov kvantitativne raziskave, v katero je bilo vključenih 231 otrok/mladostnikov iz  vseh strokovnih centrov (natančneje vzgojnih zavodov in stanovanjskih skupin), ki v Sloveniji izvajajo vzgojo in izobraževanje otrok/mladostnikov s čustvenimi in z vedenjskimi težavami in/ali motnjami.

Rezultati kažejo, da participatorno udejstvovanje otrok/mladostnikov v tovrstnih institucijah – predvsem v procesih pomoči, ki pomembno zaznamujejo njihove osebne in šolske/poklicne biografije – ni vzpodbudno in da je, v večji meri kot v klasičnih oblikah vzgojnih zavodov, v domeni posameznikov, nameščenih v stanovanjskih skupinah.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Ackermann, T. (2022). Partizipation und Kinderschutz: Herausforderungen und Entwicklungsperspektiven: Zu Bedeutung von Partizipation für die Kinder- und Jugendhilfe. V K. Peyerl in I. Zücher (ur.), Züchner, Partizipation in der Kinder- und Jugendhilfe: Anspruch, Ziele und Formen der Partizipation von Kindern und Jugendlichen (str. 178–191). Weinheim Basel: Beltz Juventa.

Birsa, E. (2017). Primerjava učnih načrtov in vključenost priporočil za medpredmetno povezovanje likovnih vsebin. Revija za elementarno izobraževanje, 10(2/3), 163–179.

Cencič, M. (2009). Kako poteka pedagoško raziskovanje: primer kvantitativne empirične neeksperimentalne raziskave. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Cencič, M. (2023). Nekatera stališča strokovnih delavcev do agilnosti njihovega vzgojno-izobraževalnega zavoda. Revija za elementarno izobraževanje, 16(1), 39–57.

Eberitzsch, S., Keller, S., in Rohrbach, J. (2020). Partzipaton als Teil von Schutzkonzepten in der Heimerziehung: Die Sichtweisen der jungen Menschen. V ISA Social Work Yearbook 2020 (str. 142–158). Munster: Waxman.

Graßhoff, G. (2022). Partizipation in der Hilfeplanung. Zu Bedeutung von Partizipation für die Kinder- und Jugendhilfe. V K. Peyerl in I. Zücher (ur.), Züchner, Partizipation in der Kinder- und Jugendhilfe: Anspruch, Ziele und Formen der Partizipation von Kindern und Jugendlichen (str. 167–176). Weinheim Basel: Beltz Juventa.

Jeznik K. (2022). Inkluzivnost dodatne podpore in pomoči za učence. Revija za elementarno izobraževanje, 15(1), 71–90.

Kobal Tomc, B., Centrih, M., Zalokar, L., Švab, V., Bužan, V., Klanjšček, M., in Pavlič, S. (2011). Otroci in mladostniki s hudimi motnjami vedenja – Analiza stanja. Inštitut Republike Slovenije za socialno varstvo. Pridobljeno s 17. 10. 2013, http://www.mddsz.gov.si/fileadmin/mddsz.gov.si/pageuploads/dokumenti__pdf/otroci-hude_motnje_vedenje-porocilo-20-6-11.pdf.

Kobolt, A., Cimermančič, J., Rapuš Pavel, J., in Verbnik Dolinar, T. (2010). Izkušnje praktikov pri delu z usmerjenimi učenci v osnovni šoli. V A. Kobolt (ur.), Izstopajoče vedenje in pedagoški odzivi (str. 299–336). Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Kopačin, B. (2020). Glasbene didaktične igre in glasbeno-razvojni dosežki prvošolcev. Revija za elementarno izobraževanje, 13(1), 89–111.

Kopačin, B., in Birsa, E. (2022). Medpredmetno povezovanje glasbene in likovne umetnosti. Pedagoška obzorja: časopis za didaktiko in metodiko, 37(1), 109–124.

Marovič, M. (2020). Medinstitucionalna/multidisciplinarna obravnava mladostnika, nameščenega v vzgojnem zavodu. V M. Volk, T. Štemberger, A. Sila in N. Kovač (ur.), Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev (str. 215–248). Koper: Založba Univerze na Primorskem.

Marovič, M. (2022). Inefficiency of social pedagogical treatment of an individual placed in a residential treatmeent institution. V R. Celec (ur.), Challenges of modern society from different perspectives: New issues (str. 129–141). Hamburg: Verlag Dr. Kovač.

Marovič, M., in Bajželj, B. (2015). Participation – one of the (socio-)pedagogic educational concepts in the time of postmodernity. V M. Kranjčan (ur.), Educational sciences in postmodernity (str. 25–46). Germany: Shaker Verlag.

Ministrstvo za šolstvo in šport. (2011). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji (J. Krek in M. Metljak, ur.). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Pluto, L. (2022). Zu Bedeutung von Partizipation für die Kinder- und Jugendhilfe. V K. Peyerl in I. Zücher (ur.), Züchner, Partizipation in der Kinder- und Jugendhilfe: Anspruch, Ziele und Formen der Partizipation von Kindern und Jugendlichen (str. 140–152). Weinheim Basel: Beltz Juventa.

Schnurr, S. (2022). Zu Bedeutung von Partizipation für die Kinder- und Jugendhilfe. V K. Peyerl in I. Zücher (ur.), Züchner, Partizipation in der Kinder- und Jugendhilfe: Anspruch, Ziele und Formen der Partizipation von Kindern und Jugendlichen (str. 14–25). Weinheim Basel: Beltz Juventa.

Skalar, V. (1993). Nekatere dileme v zvezi s problemom normalizacije vzgojnih zavodov. V B. Dekleva (ur.), Življenje v zavodu in potrebe otrok (normalizacija) (str. 9–14). Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti.

Sozialgesetzbuch (SGB VIII) (1990). Pridobljeno s https://www.sozialgesetzbuch-sgb.de/sgbviii/1.html. (Dostopno .)

Starman, V., in Birsa, E. (2022). Interdisciplinarno povezovanje znanosti in umetnosti v študijskem procesu. Sodobna pedagogika, 73(139), št. 2, 60–75.

Straus, F., in Sierwald, W. (2008). Beteiligung in der Praxis der Erziehungshilfen. Pridobljeno s http://www.diebeteiligung.de/pdf/spi2009_2_studie_gelingende_beteiligung.pdf.

Šilc, M., in Schmidt Krajnc, M. (2022). Izzivi vzgojno-izobraževalne inkluzije učencev z avtističnimi motnjami v osnovnih šolah. Revija za elementarno izobraževanje, 15(2), 181–198.

Tekavc J., in Vončina T. (2023). Vključevanje staršev v vzgojno-izobraževalni proces kot potencialni dejavnik učiteljevega doživljanja stresa pri delu. Revija za elementarno izobraževanje, 16(3), 339–355.

Tomori, M. (2002). Šolska neuspešnost kot dejavnik tveganja za celostni osebnostni razvoj. V K. Bergant in K. Musek Lešnik (ur.), Šolska neuspešnost med otroki in mladostniki: vzroki – posledice – preprečevanje (str. 16–18). Ljubljana: Inštitut za psihologijo osebnosti.

Vzgojni program za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami in izvedbena priporočila za izvajanje vzgojnega programa (2022). Pridobljeno s https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Izobrazevanje-otrok-s-posebnimi-potrebami/OS/vzgojni_program_VIZ_s_priporocili.pdf.

Wolff, M., in Hartig, S. (2013). Gelingende Beteiligung in der Heimerziehung: Ein Werkbuch für Jugendliche und ihre Betreuerinnen. Weinheim in Basel: Beltz Juventa.

Zakon o obravnavi otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju (ZOOMTVI) (2020). Uradni list Republike Slovenije (20). Pridobljeno s https://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?sop=2020-01-3628.

Zakon o socijalnoj skrbi. (2013). Narodne novine, (157). Pridobljeno s https://narodne-novine.nn.hr/eli/sluzbeni/2013/157/3289.

Objavljeno
2024-03-28
Kako citirati
Marovič M. M., & Bogdan Zupančič A. B. zupančič. (2024). Participacija v strokovnih centrih z vidika otrokove/mladostnikove osebne in šolske/poklicne biografije . Revija Za Elementarno izobraževanje, 17(1), 85-103. https://doi.org/10.18690/rei.4017