Spreminjanje položaja učenca v Sloveniji v 20. stoletju

  • Monika Mithans
  • Milena Ivanuš Grmek Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta
Ključne besede: učenec, položaj učenca, učna aktivnost, vzgojno-izobraževalni proces

Povzetek

Položaj učenca je ena od tem v pedagoški teoriji in praksi tako pri nas kot v svetu, ki ji je namenjena pomembna pozornost. Pogled na položaj učenca se je skozi različna obdobja v zgodovini spreminjal, običajno je odseval duh časa, v katerem je nastal. V prispevku na podlagi analize domače strokovne literature analiziramo spreminjanje položaja učenca v vzgojno-izobraževalnem procesu 20. stoletja. Na osnovi analize ugotavljamo, da se je pogled na položaj učenca na Slovenskem prvič pomembno spremenil po prvi svetovni vojni, ko sta se začela poudarjati aktivna vloga učenca pri pouku in možnost svobodnega odločanja. Druga svetovna vojna je prizadevanja za izboljšanje učenčevega položaja prekinila. Že kmalu po njej so pedagoški teoretiki in praktiki jasno opozarjali na pomen vloge učenca pri pouku. Priča smo številnim razpravam o pomenu spremembe položaja učenca iz objekta v subjekt vzgojno-izobraževalnega dela. Prelomen dogodek v razmišljanju o spremenjenem položaju učenca v vzgojno-izobraževalnem procesu je predstavljal referat Ive Šegula na prvem pedagoškem kongresu. Zavzela se je za samodejavnost učencev pri pouku in njihov subjektni položaj. Zahteve za izboljšanje učenčevega položaja so se nadaljevale tudi po osamosvojitvi Republike Slovenije in so aktualne še danes. Žal pa ugotavljamo, da so učenci kljub neprestanim težnjam tako teoretikov kot praktikov pri pouku še vedno preveč poslušalci in premalo dejavni.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.
Objavljeno
2012-09-15
Kako citirati
Mithans M., & Ivanuš Grmek M. (2012). Spreminjanje položaja učenca v Sloveniji v 20. stoletju. Revija Za Elementarno izobraževanje, 5(2/3), 55-72. Pridobljeno od https://journals.um.si/index.php/education/article/view/358
Rubrike
Znanstveni članki

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)