Humor v večkodnih učbeniških besedilih za slovenščino v osnovni šoli

  • Martina Rodela Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
Ključne besede: humor, večkodni učbenik, slovenščina, medosebna metafunkcija.

Povzetek

Raziskave večinoma ugotavljajo koristi humorja v učnem procesu, če je uporabljen v povezavi s snovjo. V prispevku ugotavljamo, kako z besednimi in slikovnimi znaki osnovnošolski učbeniki za slovenščino kot prvi jezik pri učenju jezikovnih tem ustvarjajo humor, kateri znaki so v ta namen uporabljeni pogosteje in kako humor v teh učbenikih dojemajo učenci 3., 6. in 9. razreda. Ugotavljamo, da je slikovno glavni nosilec informacij pri ustvarjanju humorja. Bistvena sestavina humorja, tudi v slikovnem, je neskladje z resničnostjo, najpogosteje izraženo kot pretiravanje. Tretje- in šestošolcem je vpletenost humorja v snov pomembnejša kot devetošolcem.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Aristoteles (2012). Poetika. Ljubljana: Študentska založba.

Attardo, S. (2017). Humor in Language. V M. Aronoff (ur.), Oxford Research Encyclopedia of Linguistics (str. 1–18). Oxford: Oxford University Press. Bešter Turk, M., Cajhen, N., Drusany, N., Kapko, D. in Križaj Ortar, M. (2008). Slovenščina za vsakdan in vsak dan 9. Ljubljana: Rokus Klett.

Bešter Turk, M., Cajhen, N., Drusany, N., Kapko, D. in Križaj Ortar, M. (2011). Gradim slovenski jezik 6. Ljubljana: Rokus Klett.

Bešter Turk, M., Cajhen, N., Drusany, N., Kapko, D. in Križaj Ortar, M. (2017). Slovenščina za vsak dan 9 – izdaja s plusom. Ljubljana: Rokus Klett.

Bezemer, J. in Kress, G. (2010). Changing Text: A Social Semiotic Analysis of Textbooks. Designs for learning, 3(1/2), 10–29.

Bryant, J. in Zillmann, D. (1989). Using humor to promote learning in the classroom. V P. E. McGhee (ur.), Humor and children’s development: A guide to practical applications (str. 49–78). New York: Haworth Press.

Bryant, J., Brown, D., Silberberg, A. R. in Elliott, S. M. (1981). Effects of humorous illustrations in college textbooks. Human Communication Research, 8(1), 43–57.

Coles, R. in Serafini, F. (2015). Humor in Children’s Picture Books. The Reading Teacher, 68(8), 636–638.

Čuden, M., Košak, T. in Vogel, J. (2015). Slovenščina 9. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Dovč, K., Jesenovec, M. in Vešner, M. (2022). Spregledana vloga humorja pri poučevanju slovenščine kot drugega ali tujega jezika. V N. Pirih Svetina in I. Ferbežar (ur.), Na stičišču svetov: slovenščina kot drugi in tuji jezik. Obdobja 41 (str. 53–62). Ljubljana: Založba Univerze v Ljubljani.

Freud, S. (2003). Vic in njegov odnos do nezavednega. Ljubljana: Društvo za teoretsko psihoanalizo.

Gironzetti, E. (2016). Smiling, Gaze, and Humor in Conversation: A Pilot Study. V L. Ruiz-Gurillo (ur.), Metapragmatics of Humor. Current research trends (str. 235–254). Amsterdam: John Benjamins.

Gironzetti, E. (2017). Prosodic and Multimodal Markers of Humor. V S. Attardo (ur.), Routledge Handbook of Language and Humor (str. 235–254). New York, London: Routledge.

Goatly, A. (2012). Meaning and Humour. New York: Cambridge University Press.

Grice, H. P. (1975). Logic and Conversation. V P. Cole in J. Morgan (ur.), Syntax and Semantics, vol. 3 (str. 41–58). New York: Academic Press.

Herawati, A. (2010). Systemic Functional Linguistics as a Basic Theory in Translating English Wordplays. Humaniora, 1(2), 372–379.

Jalen, M. (1976). Spoznavajmo slovenski jezik: jezikovna vadnica za 5. razred osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Kocjan - Barle, M. (2016). Znanka ali uganka 6. Ljubljana: Modrijan. 56.

Kordigel A., M. (1997). Razvoj sposobnosti zaznavanja komičnega. Otrok in knjiga, 24, (44), 51–67.

Kovačič, I. (1994). Uvod. Uporabno jezikoslovje, 1994(2), 5–10.

Kramarič, M., Kern, M. in Pipan, M. (2021). Lili in Bine 3. Ljubljana: Rokus Klett.

Kress, G. in van Leeuwen, T. (2007). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.

Lim Fei, V. (2006). The Visual Semantics Stratum: Making Meaning in Sequential Images. V T. D. Royce in W. Bowcher (ur.), New Directions in the Analysis of Multimodal Discourse (str. 195–213). New York: Routledge.

Marjanovič Umek, L. (2008). Otrok in učbenik: ravojnopsihološki vidik. V M. Cencič, V. Medved Udovič in M. Cotič (ur.), Sodobne strategije učenja in poučevanja (str. 16–21). Koper: Pedagoška fakulteta.

Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport RS (2022). Seznam učbenikov. https://ucben-iki.cobiss.si/books

Pan, W. (2016). The interplay of Gricean CP and humor. https://semanticsarchive.net/Ar-chive/TNjMGY4M/weiweipan2016

Ribičič, J. in Završnik, R. (1946). Prva čitanka. Ljubljana: Državna založba Slovenije.

Sagadin, N., Vernik Trofenik, T., Sagadin, M. in Juriševič, M. (2015). Nadarjeni in humor: zaznava kompetentnosti na področju humorja ter subjektivna ocena smešnosti šal. Šolsko svetovalno delo: revija za svetovalne delavce v vrtcih, šolah in domovih, 19 (3/4), 13–21.

Simpson, P. (2003). On the Discourse of Satire: Towards a Stylistic Model of Satirical Humor. Amsterdam: John Benjamins.

Starc, S. (2008). Osnovnošolsko učbeniško besedilo kot besedilo kolonija, sestavljeno iz besednih in nebesednih znakov. V V. M. Udovič, M. Cotič in M. Cencič (ur.), Sodobne strategije učenja in poučevanja (str. 45–56). Koper: Pedagoška fakulteta.

Starc, S. (2009). Časopisna oglaševalska besedila, reklame: struktura in večkodnost. Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Založba Annales: Zgodovinsko društvo za južno Primorsko: Pedagoška fakulteta.

Starc, S. (2011). Stik disciplin v besedilu iz besednih in slikovnih semiotskih virov. V S. Kranjc (ur.), Meddisciplinarnost v slovenistiki: Obdobja 30 (str. 433–440). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Stritar Kučuk, M., Markovič, A., Žagar Pernar, T., Smolej, M. in Šebjanič Oražem, M. (2019). Slovenščina v oblaku. Ljubljana: Rokus Klett.

Ziv, A. (2014). Teaching and Learning with Humor. Experiment and Replication. The Journal of Experimental Education, 57 (1), 4–15.

Zorman, B. (2021). Slovenska mladinska proza med posnemanjem dejanskega in ustvarjanjem možnih svetov. Primerjalna književnost, 44 (3), 97–114.

Objavljeno
2023-07-17
Kako citirati
Rodela M. (2023). Humor v večkodnih učbeniških besedilih za slovenščino v osnovni šoli. Revija Za Elementarno izobraževanje, 16(Spec.Iss). https://doi.org/10.18690/rei.16.Spec.Iss.2992