Pregled vrednotenj naravoslovnega znanja v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju osnovne šole
Povzetek
V prispevku je prikazan pregled vrednotenj naravoslovnega znanja slovenskih osnovnošolcev v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju. Ker tega na nacionalnem nivoju ne merimo kohortno, smo se osredinili predvsem na izsledke mednarodne raziskave TIMSS, ki ugotavlja matematično in naravoslovno znanje učencev iz različnih držav vsake štiri leta. Slovenija je bila v njej udeležena od leta 1995 do 2015, kar pomeni dragocen vir podatkov o znanju slovenskih osnovnošolcev. Po pregledu in analizi rezultatov preverjanj naravoslovnih znanj slovenskih četrtošolcev ugotavljamo, da se to v primerjavi z mednarodnim povprečjem vztrajno povečuje, hkrati pa njihov odnos do naravoslovja vztrajno zaostaja za mednarodnim povprečjem.
Prenosi
Literatura
Bajd, B., Artač, S. (1995). Izkušnje pri uvajanju drugačnih pristopov v pouk naravoslovja na začetni stopnji. Pedagoška obzorja, 3–4, 83–92.
Cotič, N., Zuljan, D., Plazar, J. (2019). Vpliv uporabe IKT in izkustvenega učenja na mnenje učencev o naravoslovnem dnevu na morski obali. Revija za elementarno izobraževanje, 12(1), 27–43.
Gardner, P. L. (1975). Attitudes to Science. A Review. Studies in Science Education, 2(1), 1–41.
Harlen, W., Qualter, A. (2010). The Teaching of Science in Primary Schools. Routledge, New York.
Ivanuš Grmek, M., Čagran, B. in Sadek, L. (2009a). Didaktični pristopi pri poučevanju predmeta Spoznavanje okolja v tretjem razredu osnovne šole. Pedagoški inštitut, Ljubljana.
Ivanuš Grmek, M., Čagran, B., Sadek, L. (2009). Eksperimentalna študija primera pri pouku spoznavanja okolja. Pedagoški inštitut. Ljubljana.
Japelj Pavešič, B., Svetlik, K. (2013). Mednarodna raziskava trendov znanja matematike in naravoslovja TIMSS 2015: Izhodišča raziskave TIMSS 2015. Pedagoški inštitut, Ljubljana.
Japelj Pavešič, B., Svetlik, K. (2016). Znanje matematike in naravoslovja med četrtošolci v Sloveniji in po svetu: izsledki raziskave TIMSS 2015. Pedagoški inštitut, Ljubljana.
Knuver, A. (1999). Mathematics and Science Performance of Primary School Students in the Netherlands. Educational Research and Evaluation, 5(2), 214–226.
Kolar, K. in drugi. (2011). Učni načrt, program osnovna šola, predmet Spoznavanje okolja. MSŠ in ZRSŠ, Ljubljana.
Markelj, N. in Majerič, M. (2009). Kaj nam povedo mednarodne raziskave in nacionalno preverjanje znanja? Šolsko polje, 20(1/2), 55–81
Martin, M. O. in drugi. (1997). Science Ahievements in the Primary School Years: IEA’s Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). IEA, Chestnut Hill, MA.
Martin, M. O. in drugi. (2004). TIMSS 2003 International Science Report, Findings From IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. IEA, Chestnut Hill, MA.
Martin, M. O. in drugi. (2008). TIMSS 2007 International Science Report, Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades, IEA, Chestnut Hill, MA.
Martin, M. O. in drugi. (2012). TIMSS 2011 International Results in Science. IEA, Chestnut Hill, MA.
OECD. (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition. OECD Publishing, Paris.
Petek, D. (2005). Didaktični pristopi pri uvajanju začetnega naravoslovja (magistrsko delo). Univerza v Ljubljani.
Petek, D. in Glažar, A. (2015). Raziskovalno učenje za kakovostno znanje naravoslovja v šolskem obodbju.V: Hozjan, D. (ur.): Aktivnosti učencev v učnem procesu. Univerzitetna založba Annales, Koper, str. 403–417.
Pevec, M. (2012). Programi nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja učiteljev kot dejavnik profesionalnega razvoja, Revija za elementarno izobraževanje, 5(2–3), 167–182.
Pravilnik o izobrazbi učiteljev in drugih strokovnih delavcev v izobraževalnem programu osnovne šole, (neuradno prečiščeno besedilo št. 4). Uradni list RS, št. 109/11, 10/12, 92/12, 49/13 in 75/15.
Raper, G., Stringer, J. (1991). Encouraging Primary Science. Cassel Publishers, London.
Strmčnik, F. (2003). Didaktične paradigme, koncepti in strategije. Sodobna pedagogika, 54(4), 80–93.
Štraus, M. (2006). Pomen in vloga mednarodnih primerjav znanja v vzgoji in izobraževanju. Šolsko polje, 17 (1/2), 7–26.
UNESCO. (2012). International Standard Classification of Education, ISCED 2011. UNESCO-IUS, Montreal.
Copyright (c) 2021 Vasja Kožuh, Janja Plazar
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.