Survival Camps in Nature as a Form of Social Skills Training
Abstract
This paper presents survival camps in nature as a form of social skills training. The camps are aimed primarily at adolescents with behavioural and emotional difficulties. They comprise many everyday social skills where both the group and the individual in the group are important. Social skills are among the many skills we teach in survival camps. Participants become acquainted with the content, methods and skills, and they strengthen the competences that help them to better integrate and function in the society. We shall present to what extent and in what way the social skills of young people are strengthened at survival camps, how young people gain vital experiences and competences and develop their potential.
Downloads
References
Adler, E. (2013). Socialne veštine. Novi Sad: Psihopolis.
Berdajs, A. (2017). Vodenje in (neprofitni) menedžment v socialni pedagogiki. In Marovič, M. and Sinjur, A. (eds.), Večdimenzionalnost socialnopedagoških diskurzov (pp. 89–108). Koper: Založba Univerze na Primorskem.
Bogdan Zupančič, A. and Krajnčan, M. (2019). Odnosna kompetenca strokovnih delavcev v osnovni šoli. Didactica Slovenica - Pedagoška obzorja, 34(1), 58–72.
Gomezel, A. and Kobolt, A., (2012), Vpliv družine na mladostnikovo identiteto. Socialna pedagogika, 16(4), 323–354.
Lekić, K., Tratnjek, P., Tacol, A. and Konec Jurčič, N. (2011). To sem jaz, verjamem vase: priročnik za fante in punce: 10 korakov do boljše samopodobe. Celje: Zavod za zdravstveno varstvo.
Kožar, D. and Vukovič, M., (2018). Tabori preživetja v naravi. Interno gradivo.
Krajnčan, M. (2007). Osnove doživljajske pedagogike. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
Krajnčan, M. (2017). Doživljajska pedagogika na samotnem otoku v svetilniku – učinki specifičnega prostora. In G. Meško and D. Zorc Maver (EDS.), Za človeka gre! Zbornik posvečen Vinku Skalarju (pp. 113–128). Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani, Fakulteta za varnostne vede Univerze v Mariboru.
Marovič, M. (2017). Participacija v vzgojnih zavodih z vidika otroka/mladostnika. Doktorska disertacija. Koper: UP PEF.
Mesec, B. (2009). Evalvacijsko raziskovanje. Retrieved from: https://sites.google.com/site/kvalitativnametodologija/ (Accessed: 25th April, 2020).
Metelko Lisec, T. (2004). Socialne veščine – orodje za večjo socialno uspešnost. Socialna pedagogika, 8(1), 97-112.
Možina, S., Kavčič, B., Tavčar. M., Pučko. D., Ivanko. Š., Lipičnik. B., Gričar. J., Repovž. L., Vizjak. A., Vahčič. A., Rus. V. and Bohinc. R. (1994). Management. Radovljica: Didakta.
Mrhar Prelić, D. (2019). Prisoner Resettlement in Slovenia. In F. Dünkel, I. Pruin, A. Storgaard and J. Weber (Eds.), Prisoner Resettlement in Europe (pp. 296–312). Abingdon, Oxon. & New York: Routledge.
Pipan, M. (2008). Kako izvajati projektno delo z mladimi. In A. Kobolt (ed.), Učenje na odru življenja: projektno delo z ranljivimi skupinami mladih (pp. 50–73). Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
Rozman, U. (2006). Trening socialnih veščin. Nova Gorica: Educa.
Schoder, J. and Kettiger, D. (2001). Wirkungsorientierte Steuerung in der sozialen Arbeit. Ergebnisse
einer internationalen Recherche in den USA, den Niederlanden und der Schweiz. Retrieved from https://www.bmfsfj.de/blob/94874/1d0bc7c9fc6941228f54de724888e32–1/prm-23998-sr-band-229-data.pdf (Accessed: 7th May 2020).
Velkov, T., Klobučar, A. and Pahovič L. (1998): Vpliv interakcijskih iger na sprejetost in medsebojno vrednotenje učencev. Socialno delo. 37(1), 49–64.
Zupančič, M. and Svetina, M. (2004). Socialni razvoj v mladostništvu. In L. Marjanovič Umek and M. Zupančič (eds.), Razvojna psihologija (pp. 589–611). Ljubljana: ZIFF.
Copyright (c) 2021 Matej Vukovič
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.