Caring For The Elderly and Working With The Aging Population

  • Andrej Berdajs University of Primorska, Faculty of Education
Keywords: growth if the number of the old people, formal and informal care for the elderly, social pedagogical work with the elderly

Abstract

Older people receive care and assistance in both formal and informal ways. About 4% of people aged over 65 are living in institutional care. Most of the help is provided by families and other informal carers. We must arrange assistance for informal carers and direct the care not only to the medical aspect but also to the social component. The social care component helps vulnerable older people to overcome the crisis caused by exclusion from their environment and reduction in their social network. This is an important opportunity for social pedagogical work, either in various institutions or through.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bern-Klug, M., Byram, E. (2018). Nursing Home Residents’ Legal Access to OnsiteProfessional Psychosocial Care: Federal and State Regulations. Do Not Meet Minimum Professional Social Work Standards. The Gerontologist, 58(4), 260–272.

Čačinovič Vogrinčič, G. (2006). Socialno delo z družino. Univerza v Ljubljani, Fakulteta za socialno delo.

Čeh, S. (2019). Nasilje nad starejšimi prevečkrat spregledano. Delo, Accessed: 4th November 2019.

Charles, S. and Carstensen, L. L. (2009). Social and emotional aging. Annual Review of Psychology. 61, 383–409.

Čuk, V. (2011). Celostna obravnava starostnika z duševno motnjo. In Jurdana, M. (ed.), Razsežnosti kakovostnega staranja. (pp. 179–199). Koper: Univerza na Primorskem.

Gerdina, O. and Jogan, M. (2019). Starost ni za mevže: o nasilju med in nad starimi. Ljubljana: OPRO.

Hudobivnik, T. (2020). Kako do kakovostne in dostopne dolgotrajne oskrbe. Ljubljana, Kakovostna starost, 23 (1). Inštitut Antona Trstenjaka.

Kobentar, R. (2008). Socialni odnosi v starosti. Socialna pedagogika, 12 (2), 145–160.

Kožuh Novak, M. (2015). Opolnomočenje starejših. Dostojanstvo, neodvisnost, participacija, varnost in pošten odnos do starejših. Ljubljana. Analitsko poročilo projekta AHA.si.

Krajnčan, M. and Bajželj, B. (2008). Odnos – osnova za socialnopedagoško delo. In Krajnčan, M. (ed.). Socialna pedagogika – med teorijo in prakso (pp. 55–71). Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Kristovič, J. (2016). Smisel življenja v starejšem življenjskem obdobju. In Filej, B. (ed.). Socialna gerontologija: zbornik prispevkov z recenzijo. Maribor: Alma Mater Europaea.

Lisjak Simčič, K. (2019). Delovanje socialnega pedagoga v domu za starejše. Magistrsko delo, Koper, Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta.

Macuh, B. (2017). Življenjski slog starostnikov v domovih za starejše. Maribor: Kulturni center.

Mali, J. (2013). Dolgotrajna oskrba v mestni občini Ljubljana. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo

Marovič, M. and Bajželj, B. (2015). Participation – one of the (socio-)pedagogic educational concepts in the time of postmodernity. In M. Kranjčan (ed.), Educational Sciences in Postmodernity (pp. 25–46). Düren, Germany: Shaker Verlag GmbH.

Miloševič Arnold, V. (2003). Socialno delo s starejšimi ljudmi. Ljubljana, Fakulteta za socialno delo.

Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ). (2020). Podatkovni portal. Zaposleni po poklicnih skupinah, starostnih skupinah in spolu. Retrieved from https://www.nijz.si. (Accessed: 13th December 2020).

Ogrin, A. (2020). UNECE o neformalnih oskrbovalcih. Ljubljana, Kakovostna starost, 23 (1). Inštitut Antona Trstenjaka.

Ramovš, J. (2003). Kakovostna starost. Ljubljana, Inštitut Antona Trstenjaka and SAZU.

Ramovš, J., Rant, M., Ramovš, M., Grebenšek, T. and Ramovš, A. (2018). Družinski in drugi neformalni oskrbovalci v Sloveniji. Ljubljana, Kakovostna starost 18 (2), Inštitut Antona Trstenjaka.

Ramovš, J. (2019). Slovenska strategija dolgožive družbe. Ljubljana, Kakovostna starost 22 (4). Inštitut Antona Trstenjaka.

Razpotnik, Š. (2006). Izziv socialni pedagogiki: Biti glasnica družbenega obrobja. In Sande, M., Dekleva, B., Kobolt, A., Razpotnik, Š. and Zorc Maver, D. (eds.). Socialna pedagogika – izbrani koncepti stroke. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Schwaiger, M. (2020). EU-projekte als seismographen pädagogischer herausforderungen in der berufsbildung: innovative entwicklungen zur bessern integration von geflüchteten. In Rajović R. (ed.) Novi izazovi u edukaciji. (pp. 121-141). SMART production, Novi Sad.

Statistični urad Republike Slovenije (SURS). (2020). Skoraj vsaki peti prebivalec Slovenije je starejši od 65 let. Retrieved from https://www.stat.si. (Accessed: 16th December 2020).

Svetovna zdravstvena organizacija (WHO), (2019). Long-term-Care Systems. WHO. Retrieved from http: www.euro.who.int. (Accessed: 4th November 2020)

Thomas, William, H. (2007). What Are Old People For? How elders will save the world. Acton, MA: VanderWyk & Burnham.

Zorc Maver, D. (2006). Uvod – Socialna pedagogika v družbi negotovosti. In Sande, M., Dekleva, B., Kobolt, A., Razpotnik, Š. and Zorc Maver, D. (eds.). Socialna pedagogika– izbrani koncepti stroke. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Published
2021-08-02
How to Cite
Berdajs A. (2021). Caring For The Elderly and Working With The Aging Population. Journal of Elementary Education, 14(Spec.Iss), 87-101. https://doi.org/10.18690/rei.14.Spec.Iss.87-101.2021
Section
Scientific Articles