Sublimno, groteska in karikatura v verznih besedilih pesnikov slovenske moderne

  • Jernej Kusterle I. gimnazija v Celju
Ključne besede: sublimno, groteska, karikatura, estetika grdega, slovenska moderna

Povzetek

Prispevek na kratko in z najbolj ključnimi filozofskimi idejami predstavi sublimno, grotesko in karikaturo v historičnem kontekstu. Vsi trije pojavi so med seboj povezani: zanje je značilno, da vsebujejo tako lépo kot gŕdo, pri čemer se v primeru sublimnega kot prevladujoča danost pojavlja lépo, ki ji gŕdo dodaja negativno pomensko ozadje, v primeru groteske in karikature pa se kot prevladujoča danost pojavlja gŕdo, ki ga prisotnost lepega blaži in pri sprejemniku manjša verjetnost skrajnega odpora. V nadaljevanju so vsi trije koncepti aplicirani na nekaj bolj tipičnih primerov verznih besedil pesnikov slovenske moderne.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

Jernej Kusterle, I. gimnazija v Celju

Celje, Slovenija. E-naslov: jernej.kusterle@gmail.com

Literatura

ARISTOTEL, 1982: Poetika. Prev. Kajetan Gantar. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Mihail M. BAHTIN, 2008: Ustvarjanje Françoisa Rabelaisa in ljudska kultura srednjega veka in renesanse. Prev. Borut Kraševec. Ljubljana: Literarno-umetniško društvo Literatura. (Labirinti).
Edmund BURKE, 1823: A Philosophical Inquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful, with an Introductory Discourse Conserning Taste, and Several Other Additions. London: Thomas McLean, Haymarket.
Ivan CANKAR, 1967: Zbrano delo: Prva knjiga: Erotika 1899 / Objavljene nezbrane pesmi / Dodatek (Pesmi 1891–1893). Gl. ur. Anton Ocvirk. Prip. in op. napis. France Bernik. Ljubljana: DZS. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Ivan CANKAR, 1968: Zbrano delo: Druga knjiga: Erotika 1902 / Neobjavljene pesmi / Nemške pesmi / Dodatek (Pesmi 1893–1914). Gl. ur. Anton Ocvirk. Prip. in op. napis. France Bernik. Ljubljana: DZS. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Jos DE MUL, 2002: Hegel, Heidergger, Adorno in konci umetnosti. Filozofski vestnik XXIII/1, 103–122.
Lea HAGEDORN, 2021: Brüche einer Gattungsgeschichte. Karikatur zwischen Massani und Sulzer. Kulturwissenschaftliche Zeitschrift 6/1, 224–246.
G. W. F. HEGEL, 2019: Predavanja o estetiki – Uvod. Prev. Robert Vouk. Ljubljana: Društvo za teoretsko psihoanalizo. Zbirka: Analecta.
HORACIJ, 1934: Pismo o pesništvu. Prev. Anton Sovrè. Celje: Družba sv. Mohorja v Celju. (Cvetje iz domačih in tujih logov, 3).
Victor HUGO, 1910: Preface to Cromwell (1827). Prefaces and prologues to famous books. Ur. Charles W. Eliot. New York: P F Collier & Son Company. (The Harvard Classics 39). 354–408.
Immanuel KANT, 1999: Kritika razsodne moči. Prev. Rado Riha. Ljubljana: Založba ZRC in Filozofski inštitut ZRC SAZU. (Philosophica Classica).
Dragotin KETTE, 1976: Zbrano delo: Druga knjiga: Črtice / Pisma / Dostavki. Ur. in op. napis. France Koblar. Ljubljana: DZS. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Jernej KUSTERLE, 2022: Estetika grdega v poeziji slovenske moderne. Doktorska disertacija. Ljubljana: Podiplomska šola ZRC SAZU.
Gotthold Ephraim LESSING, 2003: Laocoön: An Essay on the Limits of Painting and Poetry (1766). Classic and Romantic German Aesthetis. Ur. J. M. Bernstein. New York: Cambridge University Press. (Cambridge Texts in the History of Philosophy). 25–129.
Kasij LONGIN, 2011: O vzvišenem. Prev. Kajetan Gantar. Ljubljana: Modrijan.
Josip MURN, 1954: Zbrano delo: Prva knjiga: Pesmi in romance / Lirske pesmi / Dodatek. Ur. in op. napis. Dušan Pirjevec. Ljubljana: DZS. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Karl ROSENKRANZ, 2015: Aesthetics of Ugliness. Prev. in ur. Andrei Pop in Mechtild Widrich. London: Bloomsbury Publishing Plc.
Oton ŽUPANČIČ, 1989: Zbrano delo: Enajsta knjiga: Pisma II. Prip. in op. napis. Joža Mahnič. Ljubljana: Državna založba Slovenije. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Objavljeno
2024-06-28
Kako citirati
Kusterle J. (2024). Sublimno, groteska in karikatura v verznih besedilih pesnikov slovenske moderne . Slavia Centralis, 17(1), 176–189. https://doi.org/10.18690/scn.17.1.176–189.2024