Sublimno, groteska in karikatura v verznih besedilih pesnikov slovenske moderne
Povzetek
Prispevek na kratko in z najbolj ključnimi filozofskimi idejami predstavi sublimno, grotesko in karikaturo v historičnem kontekstu. Vsi trije pojavi so med seboj povezani: zanje je značilno, da vsebujejo tako lépo kot gŕdo, pri čemer se v primeru sublimnega kot prevladujoča danost pojavlja lépo, ki ji gŕdo dodaja negativno pomensko ozadje, v primeru groteske in karikature pa se kot prevladujoča danost pojavlja gŕdo, ki ga prisotnost lepega blaži in pri sprejemniku manjša verjetnost skrajnega odpora. V nadaljevanju so vsi trije koncepti aplicirani na nekaj bolj tipičnih primerov verznih besedil pesnikov slovenske moderne.
Prenosi
Literatura
Mihail M. BAHTIN, 2008: Ustvarjanje Françoisa Rabelaisa in ljudska kultura srednjega veka in renesanse. Prev. Borut Kraševec. Ljubljana: Literarno-umetniško društvo Literatura. (Labirinti).
Edmund BURKE, 1823: A Philosophical Inquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful, with an Introductory Discourse Conserning Taste, and Several Other Additions. London: Thomas McLean, Haymarket.
Ivan CANKAR, 1967: Zbrano delo: Prva knjiga: Erotika 1899 / Objavljene nezbrane pesmi / Dodatek (Pesmi 1891–1893). Gl. ur. Anton Ocvirk. Prip. in op. napis. France Bernik. Ljubljana: DZS. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Ivan CANKAR, 1968: Zbrano delo: Druga knjiga: Erotika 1902 / Neobjavljene pesmi / Nemške pesmi / Dodatek (Pesmi 1893–1914). Gl. ur. Anton Ocvirk. Prip. in op. napis. France Bernik. Ljubljana: DZS. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Jos DE MUL, 2002: Hegel, Heidergger, Adorno in konci umetnosti. Filozofski vestnik XXIII/1, 103–122.
Lea HAGEDORN, 2021: Brüche einer Gattungsgeschichte. Karikatur zwischen Massani und Sulzer. Kulturwissenschaftliche Zeitschrift 6/1, 224–246.
G. W. F. HEGEL, 2019: Predavanja o estetiki – Uvod. Prev. Robert Vouk. Ljubljana: Društvo za teoretsko psihoanalizo. Zbirka: Analecta.
HORACIJ, 1934: Pismo o pesništvu. Prev. Anton Sovrè. Celje: Družba sv. Mohorja v Celju. (Cvetje iz domačih in tujih logov, 3).
Victor HUGO, 1910: Preface to Cromwell (1827). Prefaces and prologues to famous books. Ur. Charles W. Eliot. New York: P F Collier & Son Company. (The Harvard Classics 39). 354–408.
Immanuel KANT, 1999: Kritika razsodne moči. Prev. Rado Riha. Ljubljana: Založba ZRC in Filozofski inštitut ZRC SAZU. (Philosophica Classica).
Dragotin KETTE, 1976: Zbrano delo: Druga knjiga: Črtice / Pisma / Dostavki. Ur. in op. napis. France Koblar. Ljubljana: DZS. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Jernej KUSTERLE, 2022: Estetika grdega v poeziji slovenske moderne. Doktorska disertacija. Ljubljana: Podiplomska šola ZRC SAZU.
Gotthold Ephraim LESSING, 2003: Laocoön: An Essay on the Limits of Painting and Poetry (1766). Classic and Romantic German Aesthetis. Ur. J. M. Bernstein. New York: Cambridge University Press. (Cambridge Texts in the History of Philosophy). 25–129.
Kasij LONGIN, 2011: O vzvišenem. Prev. Kajetan Gantar. Ljubljana: Modrijan.
Josip MURN, 1954: Zbrano delo: Prva knjiga: Pesmi in romance / Lirske pesmi / Dodatek. Ur. in op. napis. Dušan Pirjevec. Ljubljana: DZS. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Karl ROSENKRANZ, 2015: Aesthetics of Ugliness. Prev. in ur. Andrei Pop in Mechtild Widrich. London: Bloomsbury Publishing Plc.
Oton ŽUPANČIČ, 1989: Zbrano delo: Enajsta knjiga: Pisma II. Prip. in op. napis. Joža Mahnič. Ljubljana: Državna založba Slovenije. (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev).
Copyright (c) 2024 Univerzitetna založba Univerze v Mariboru
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 mednarodno licenco.
Avtorske pravice
Avtorji sprejetih prispevkov ohranijo avtorske pravice svojega besedila, obenem pa uredništvu revije Slavia Centralis priznavajo pravico do elektronske distribucije prispevka. Avtorji lahko svoje besedilo (v natisnjeni ali elektronski verziji) ponovno objavijo zgolj ob navedbi prvotne objave v reviji Slavia Centralis. Avtorji lahko objavljeno besedilo dodajo tudi na osebno spletno stran, oddelčno spletno stran ali na institucionalne repozitorije.
Plagiatorstvo
Slavia Centralis je nekomercialna in prosto dostopna mednarodna znanstvena revija. Kot taka je zavezana etičnim načelom glede zaupnosti, izvirnosti in intelektualne poštenosti. Kršenje avtorskih pravic in plagiatorstvo obravnava zelo resno, zaradi česar z ustrezno programsko opremo preverja morebitno podobnost z vsebino drugih besedil.
Avtorji morajo upoštevati naslednje:
Predloženo besedilo mora biti izviren znanstveni članek. Vsi viri morajo biti korektno navedeni. Besedilo ne sme biti istočasno predloženo uredniški presoji drugih publikacij.
Za vključeno gradivo (citati, ilustracije, tabele ipd.) je treba pridobiti ustrezna dovoljenja, ki izhajajo iz avtorskih pravic.
Objava v reviji Slavia Centralia ne predvideva plačila.