Upoštevanje prvega in učenje drugega jezika s perspektive celostnega pristopa vključevanja otrok priseljencev v slovenskih vrtcih in šolah

  • Sonja Rutar Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
  • Katica Pevec Semec Zavod Republike Slovenije za šolstvo
Ključne besede: starši, učitelji, vzgojitelji, inkluzija, kakovost.

Povzetek

V prispevku so predstavljeni rezultati kvalitativne raziskave, v kateri smo proučevali prakse ugotavljanja jezikovnih potreb otrok priseljencev; pomen, ki ga strokovni delavci pripisujejo celostnemu pristopu vključevanja otrok priseljencev po celotni izobraževalni vertikali, in izzive, ki jih pričakujejo pri izvajanju koncepta celostnega pristopa pri starših, ravnateljih, pedagoških in nepedagoških delavcih. V raziskavo je bilo vključenih 209 strokovnih delavcev iz vrtcev, osnovnih in srednjih šol, ki so se udeležili usposabljanja za izvajanje koncepta celostnega vključevanja otrok priseljencev v vrtce in šole. Rezultati kažejo, da vrtci in šole prepoznavajo jezikovne potrebe otrok priseljencev, poudarjajo pomen ohranjanja prvega jezika kot prispevka za razumevanje različnih kultur, razvoja identitete in spodbujanja učenja drugega ali tujega jezika.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Allen, K. A., Gray, D. L., Baumeister, R. F., in Leary, M. R. (2022). The need to belong: A deep dive into the origins, implications, and future of a foundational construct. Educational psychology review, 34(2), 11331–156.

Baloh, B. (2019). Kurikularno področje jezik v vrtcih v čezmejnem prostoru v slovenski Istri in na Tržaškem. V H. Tivadar (ur.), Slovenski javni govor in jezikovno-kulturna (samo) zavest, Ljubljana, Znanstvena založba Filozofske fakultete, Obdobja, 38, 449–456.

Benninger, E., in Savahl, S. (2017). A systematic review of children’s construction of the self: Implications for children’s subjective well-being. Child Indicators Research, 10, 545–569.

Bonvillain, N. (2019). Language, culture, and communication: The meaning of messages. Rowman & Littlefield.

Bratož, S. (2015). Pre-service teachers’ attitude towards learning and teaching English to young learners. Revija za elementarno izobraževanje, 8(1/2), 181–198. Pridobljeno 10. 1. 2024 s https://journals.um.si/in–dex.php/ education/article/view/423

Budinoska, I. (2013). Ali osnovnošolski učitelji aktivno vključujejo učence priseljencev v pouk? Jezik in slovstvo, 58(3), 75–88.

Čančar, I. in Drljić, K. (2015). Razvijamo medkulturnost kot novo obliko sobivanja. Pridobljeno 15. 1. 2024 s http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-TDSDBYAR

Dežan, L. in Sedmak, M. (2020). Policy and practice: The integration of (newly arrived) migrant children in Slovenian schools. Annales: Anali za Istrske in Mediteranske Študije. Series Historia et Sociologia, 30(4), 559–574.

Dolenc, D. (2007). Priseljevanje v Slovenijo z Območja Nekdanje Jugoslavije po Drugi Svetovni Vojni” [Immigration to Slovenia from the Area of ex-Yugoslavia after the Second World War.]” V M. Komac (ur.), Priseljenci. Študije o Priseljevanju in Vključevanju v Slovensko Družbo (str. 79–85. Ljubljana: Inštitut za narodnostna vprašanja.

Ferreira, J.-A., Evans, N., Davis, J. in Stevenson, R. (2019). Learning to Embed Sustainability in Teacher Education, Springer, New York, NY.

Killen, M., in Rutland, A. (2022). Promoting fair and just school environments: Developing inclusive youth. Policy insights from the behavioral and brain sciences, 9(1), 81–89.

Krmac, N. in Cencič, M. (2022). Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od ideje do podatkov. Koper: Založba Univerze na Primorskem.

Lesar, I., Čuk, I., in Čuk, Peček, M. (2012). Učitelji o vedenjskih značilnostih marginaliziranih skupin učencev. Pedagoška obzorja, 27(5), 3–18.

Lesar, I., Majcen, I., in Jug Došler, A. (2012). Učitelji iz Slovenije in Švedske o poučevanju (novo)priseljenih učencev. Dve domovini, 36, 59–72, Pridobljeno 21. 2. 2024 s http://www.dlib.si/det–ails/URN:NBN:SI:DOC-TSNH2X4T

Lesar, I,, Rutar, S., Podlesek, A., Štirn, M., Jelen Madruša, M., Majcen, I., Kocbek, K., Kocbek, K. (ur.). (2018). Poročilo o evalvaciji Predloga programa dela z otroki priseljenci za področje predšolske vzgoje, osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja (2018). Ljubljana: ISA Institut, 2018. http://www.medkulturnost.si/wp-content/uploads/2013/11/Evalvacijsko-poro%C4%8Dilo_s-prilogami.pdf.

Lesar, I., Majcen, I., Podlesek, A. (2020). Stališča (bodočih) pedagoških delavcev kot temelj kako–vostnega vključevanja otrok priseljencev. Dve domovini/ Two Homelands 52: 147–164, Pridobljeno s https://doi.org/10.3986/dd.2020.2.09

Licardo, M. in Leite, L. O. (2022a). Collaboration with immigrant parents in early childhood education in Slovenia: How important are environmental conditions and skills of teachers? Cogent Education, 9 (1), 2034392.

Licardo, M. in Leite, L. O. (2022b). Ecological conditions and interpersonal skills leading to ECE teacher competences in working with immigrant children in Slovenia, European Early Childhood Education Research Journal, 30(3), 388–402.

Medarić, Z., Gornik, B. In Sedmak, M. (2022). What about the family? The role and meaning of family in the integration of migrant children: Evidence from Slovenian schools. Frontiers in Education, 7, 1003759, Frontiers. Pridobljeno s https://www.frontiersin.org/articles/10.–3389/feduc.–2022.1003759/full

Močinić, S. in Tatković, S. (2021). Using Kolb's Learning Model in Structured Types of Professional Education and Training for Teachers. Journal of Elementary Education, 14(4), 409–433.

OECD (2023a). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris. Pridobljeno s https://doi.org/10.1787/53f23881-en

OECD (2023b). PISA 2022 Results (Volume II): Learning During – and From – Disruption, PISA, OECD Publishing, Paris, Pridobljeno s https://doi.org/10.1787/a97db61c-en

Peček, M. in Skubic Ermenc, K. (2016). Educating Teachers to Teach in Culturally and Linguistically Heterogeneous Classrooms. Sodobna pedagogika 67(2), 8–25.

Rutar, S. (2014). Multilingual learning and teaching as a principle of inclusive practice. Sodobna pedagogika - Journal of Contemporary Educational Studies, 65(1), 10–25. Pridobljeno 16. 1. 2024 s https://www. sodobna-pedagogika.net/en/archive/load-article/?id=982

Rutar, S. (2018). Kakovost šole s perspektive učencev s priseljensko izkušnjo kot izhodišče za zagotavljanje inkluzivnega izobraževanja. Dve domovini / Two Homelands 48: 109–127. Pridobljeno 15. 1. 2024 s http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-LOEVXSCR

Rutar, S., Knez, M., Pevec Semec, K., Jelen M., Majcen, I, Korošec, J., Podlesek, A., Meden, A., Jelen Madruša, M. (ur.), Majcen, I. (ur.). (2018). Predlog programa dela z otroki priseljenci za področje predšolske vzgoje, osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja. Ljubljana: ISA institut.

Rutar, S. in Medruša, J. M. (2018). Individualni načrt aktivnosti (INA) kot podpora pri zagotavljanju socialne vključenosti in učne uspešnosti otrok, V K. Kocbek (ur.), POROČILO O EVALVACIJI, Predloga programa dela z otroki priseljenci za področje predšolske vzgoje, osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja. Pridobljeno s https://www.medkulturnos–t.si/wp-content/uploads/2013/11/Evalvacijsko-poročilo_s-prilogami.pdf

Seginer, R. (2006). Parents' educational involvement: A developmental ecology perspective. Parenting: Science and practice, 6(1), 1–48.

Strategija vključevanja otrok, učencev in dijakov migrantov v sistem vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji (2007), Pridobljeno 21. 3. 2024 s https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokum–enti/Varno-in-spodbudno-ucno-okolje/Strategija_vkljucevanje_priseljencev_2007.doc

Smernice za vključevanje otrok priseljencev v vrtce in šole (2012). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport Republike Slovenije.

Strategija vključevanja tujcev, ki niso državljani Evropske unije, v kulturno, gospodarsko in družbeno življenje Republike Slovenije (2023). Pridobljeno 15. 3. 2024 s https://www.gov.si/novice/2023-11-10-integ–racijska-strategija-prvi-pogoj-za-dobro-integracijo-je-znanje-slovenskega-jezika/

SURS (2023). Tuji dijaki po državi državljanstva. Podatki poslani po pošti 19. 12. 2023.

SURS (2024a). Otroci, tuji državljani, ki obiskujejo vrtec, po državi državljanstva, Slovenija, letno. Pridobljeno s https://pxweb.stat.si/SiStatData/pxweb/sl/Data/-/0952551S.px

SURS (2024b). Tuji učenci v rednih in prilagojenih programih OŠ. Pridobljeno s https://pxweb.stat.s–i/SiStatData/pxweb/sl/Data/-/0952773S.px

Tobin, J. (2020). Addressing the needs of children of immigrants and refugee families in contemporary ECEC settings: findings and implications from the Children Crossing Borders study, European Early Childhood Education Research Journal, 28 (1), 10–20.

Trofimovich, P. in Turuševa, L. (2015). Ethnic identity and second language learning. Annual Review of Applied Linguistics, 35, 234–252.

Vezovnik, A. (2013). Children whose first language is not Slovenian in the Slovenian educational system: A critical analysis of normalisation. Annales, Ser. Hist. Et soc, 23 (2), 303–316.

Vižintin, M. A. (2013). The integration of immigrant children in Slovenia: good practices from primary schools. Inovative issues and approaches in social sciences, 2(6), 53–68.

Vižintin, M. A. (2014). Model medkulturne vzgoje in izobraževanja: Za uspešnejše vključevanje otrok priseljencev. Dve domovini / Two Homelands 40, 71–89.

Vključevanje otrok priseljencev v slovenski vzgojno-izobraževalni sistem (2017), Pridobljeno s https://lezdrugi–mismo.si/uploads/files/NOVA%20e-ucilnica/Migracije/Pove–zave/Vkljucevanje_otrok_priseljencev_v_VIZ_marec_2017-1.pdf

Vogrinc, J. (2008). Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Žefran, M. (2015). Students’ attitudes towards their EFL lessons and teachers. Journal of Elementary Education, 8(1/2), 167–180. Pridobljeno 25. 2. 2024 s https://journals.um.si/index.ph–p/educatio–n/article/view/422

Objavljeno
2024-08-23
Kako citirati
Rutar S., & Pevec Semec K. (2024). Upoštevanje prvega in učenje drugega jezika s perspektive celostnega pristopa vključevanja otrok priseljencev v slovenskih vrtcih in šolah. Revija Za Elementarno izobraževanje, 17(Special), 41-65. https://doi.org/10.18690/rei.4572