Branje večkodnega besedila v srednješolskih učbenikih obče geografije
Povzetek
Razprava obravnava opomenjanje večkodnih učbeniških besedil obče geografije z ugotavljanjem dijakove zmožnosti samostojne interpretacije nove vsebine, izražene s slikovnim in z besednim virom, s sočasnim razbiranjem informacij iz obeh semiotskih virov. Pri razbiranju večkodnega besedila se dijak praviloma osredotoči na jezikovni kod kot pomembnejši, slikovnega pa upošteva kot obrobnega.
Da bi razumeli, kako dijaki razbirajo pomen učbeniškega besedila, koliko so zmožni samostojno opomeniti besedno in/ali slikovno in če pri tem upoštevajo samo en kod ali oba, smo izvedli raziskavo, ki nam pokaže, da dijaki opomenjajo podatke z razbiranjem besednega, slikovno pa osmišljajo kot dodatek k besednemu.
Prenosi
Literatura
Cunder, K., Kurbus, T., Hajdinjak, B., Kandrič, B. in Sedmak, A. (2001). Obča geografija, učbenik za geografijo v 1.letniku gimnazijskega in srednjega tehniškega oz. strokovnega izobraževanja. Ljubljana: Mladinska knjiga.
Grosman, M. (2010). Kakšne pismenosti potrebujemo za 21. stoletje. Sodobna pedagogika, I/2010, 16–27.
Halliday, M. A. K. in Matthiessen, C. (2004). An introduction to Functional Grammar. Tretja izdaja. London: Arnold.
Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. London: Routledge.
Kordigel Abršek, M. (2008). Visual Literacy – One of 21st Century Literacies for Science Teaching and Learning. Problem of Educatione in the 21th Century, 5, 9–17.
Kress, G. in van Leeuwen, T. (2006). Reading Images. The grammar of visual design. London: Routledge.
Kress, G. (2015). Multimodalità – Un approccio socio-semiotico alla comunicazione contemporanea. Bari: Progedit.
Moschini, I. (2013). Itinerari nei Multimodal Studies. A proposito del volume di Maria Grazia Sindoni. Spoken and Written Discourse in Online Interaction. A Multimodal Approach. Pridobljeno 12. 2. 2018, http://www.fupress.net/index.php/bsfm-lea/article/view/13853.
Senegačnik, J. in Drobnjak, B. (2002). Obča geografija za 1. letnik gimnazij. Ljubljana: Modrijan.
Serafini, F. (2012). Reading Multimodal Texts in the 21th Century. Research in the Schools, 19 (1), 26–31. Pridobljeno 23. 3. 2018, pdfs.semanticscholar.org.
Starc, S. (2007). Struktura znanstvenega besedila in njegova zunanja členjenost, kot se kažeta v primerih besedil Jezika in slovstva. V I. Orel (ur.), Razvoj slovenskega strokovnega jezika. Obdobja, Metode in zvrsti, 24 (str. 175–200). Ljubljana: Filozofska fakulteta. Oddelek za slovenistiko. Center za slovenščino kot drugi in tuji jezik.
Starc, S. (2009a). Časopisna oglaševalska besedila, reklame. Struktura in večkodnost. Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales.
Starc, S. (2009b). Večkodnost in zgradba učbeniškega besedila. V J. Vinatar (ur.), Razmerja med slikovnimi in besednimi sporočili: zbornik Bralnega društva Slovenije [ob 8. strokovnem posvetovanju] (str. 45–61). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.
Starc, S. (2010). Učbeniška besedila o Primožu Trubarju. Izbor izraznih sredstev vrednotenja v verbalnih in večkodnih besedilih ter njihova vloga na besedilni ravni. V A. Bjelčevič (ur.), Reformacija na Slovenskem. (ob 500-letnici Trubarjevega rojstva). Obdobja, Simpozij, 27 (str. 241–258). Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi in tuji jezik.
Starc, S. (2011a). Stik disciplin v besedilu iz besednih in slikovnih semiotskih virov. V S. Kranjc (ur.), Meddisciplinarnost v slovenistiki. Obdobja, Simpozij, 30 (str. 433–440). Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi in tuji jezik.
Starc, S. (2011b). Zmožnost dekodiranja večkodih besedil kot sestavina besedilne pismenosti. V M. Cotič, V. Medved Udovič in S. Starc (ur.), Razvijanje različnih pismenosti (str. 498–499). Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales.
Starc, S. (2017). Učni načrt za jezikovni pouk na Državnem izobraževalnem zavodu Jožef Stefan v Trstu. V S. Primož (ur.), Učni načrt za slovenski jezik. Prenova pouka slovenskega jezika na Državnem izobraževalnem zavodu Jožef Stefan (str. 51–85). Trst: Državni izobraževalni zavod Jožef Stefan.
Turbill, J. (2002). The four ages of reading philosophy anf predagogy. Reading online, 5(6).
Copyright (c) 2024 Marianna Gergely
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.