Multimodalne značilnosti izvirnih slovenskih slikopisov
Povzetek
V članku so predstavljene značilnosti izvirnih slovenskih slikopisov, ki so izšli v knjižni izdaji v zadnjih petih letih. Sistematično so bili pregledani tudi starejši (izvirni in prevedeni) slikopisi, zato smemo trditi, da lahko ugotovitve posplošimo na to posebno obliko bralnega gradiva z izrazito didaktično funkcijo v času opismenjevanja oz. razvijanja bralne pismenosti. V raziskavi nas je zanimalo, katere književne vrste in teme se pojavljajo v slikopisih, kakšen je položaj ilustracij v slikopisu in kakšne so značilnosti kakovostnih slikopisov. Z analizo 24 slikopisov smo identificirali književne vrste in teme ter oblikovni vidik slikopisa (položaj ilustracije). Z multimodalno analizo izbranega slikopisa smo identificirali temeljne značilnosti kakovostnih slikopisov.
Prenosi
Literatura
Adaval, R., Saluja, G, Jiang, Y. (2019). Seeing and thinking in pictures: A review of visual information processing. Consum Psychol Rev. 2. 50–69.
Dewan, P. (2015). Words Versus Pictures: Leveraging the Research on Visual Communication. Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, 10(1), 31–37.
Dović, M. (2004). Sistemske in empirične obravnave literature. Ljubljana: ZRC SAZU (Studia Litteraria).
Grady, C. L., Mcintosh, A. R., Rajah, M. N., Craik, F. I. (1998). Neural correlates of the episodic encoding of pictures and words. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 95(5), 2703–2708.
Graham, M. S. in Benson, S. (2010). A Springboard Rather Than a Bridge: Diving into Multimodal Literacy. The English Journal 100(2), 93–97.
Grosman, M. (2009). Razmerje med besednimi in slikovnimi sestavinami sporočil. V J. Vintar (ur.), Razmerja med slikovnimi in besednimi sporočili: zbornik Bralnega društva Slovenije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 9–24.
Haramija, D. in Batič, J. (2013). Poetika slikanice. Murska Sobota: Franc-Franc.
Haramija, D. in Batič, J. (2020). 3. gradnik: razumevanje koncepta bralnega gradiva. V: Gradniki bralne pismenosti: teoretična izhodišča. Maribor: Univerzitetna založba Univerze v Mariboru, Pedagoška fakulteta; Zavod RS za šolstvo. 89–113.
Jewitt, C. (2008). Multimodality and Literacy in School Classrooms. Review of Research in Education, 32(1), 241–267.
Kos, J. (2001). Literarna teorija. Ljubljana: DZS.
Kress, G. in van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse. London: Arnold; New York: Oxford University Press.
Pečjak, S. in Gradišar, A. (2015). Bralne učne strategije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Remškar, S. (2003). Možnosti književne in bralne vzgoje z revijami. Otrok in knjiga, 30(56), 93–97.
Serafini, F. (2014). Reading the visual: An introduction to teaching multimodal literacy. New York in London: Teachers college press.
Sipe, L. R. (1998). How Picture Books Work: A Semiotically Framed Theory of text-Picture Relationships. Children‘s Literature in Education 29(2), 97–108.
Slikopis, FRAN, https://www.fran.si/iskanje?View=1&Query=slikopis.
Sokolov, C. (2009). Slikopis – mala šola branja in pisanja. V J. Vintar (ur.), Razmerja med slikovnimi in besednimi sporočili: zbornik Bralnega društva Slovenije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 85–89.
Starc, S. (2009). Večkodnost in zgradba učbeniškega besedila. V J. Vintar (ur.), Razmerja med slikovnimi in besednimi sporočili: zbornik Bralnega društva Slovenije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 45–62.
Vasquez, J. A., Troutman, F., Comer, M. W. (2010). Developing Visual Literacy in Science, K-8. Arlington, V: NSTA Press, National Science teachers Association. Pridobljeno iz eBook Academic Collection Trail.
Voršič, Ines. (2022). Okus slovenščine – leksika tematskega polja hrana in pijača v gradivih za učenje slovenščine kot drugega in tujega jezika. Slovenščina kot drugi in tuji jezik v izobraževanju [Elektronski vir] / uredili Simona Pulko, Melita Zemljak Jontes. - E-knjiga. - Maribor: Univerza v Mariboru, Univerzitetna založba, 2022. - (Mednarodna knjižna zbirka Zora = International book series Zora; 149), 331–343.
Težak, S. (2002). Dijete i jezik. V I. Vodopija (ur.): Dijete i jezik danas: zbornik radova s međunarodnog stručnog i znanstvenog skupa u europskoj godini jezika. Osijek: Sveučilište Josipa Juraja Strossmayera, Visoka učiteljska škola. 13–41.
Zupančič, T. (2012). Kakovostna knjižna ilustracija za otroke. Otrok in knjiga 39(85), 5–16.
Copyright (c) 2023 Dragica Haramija, Janja Batič
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.