Šolski vrtovi v Pomurski regiji
Povzetek
S šolskim vrtom povezano učenje ima na Slovenskem bogato tradicijo in je danes globalno prepoznano gibanje. V prispevku predstavimo delovanje šolskih vrtov v najbolj ravninski in kmetijski regiji Slovenije, v Pomurski regiji, ter njihovo vključevanje v pedagoški proces naravoslovnih predmetov. Polovica (19 izmed 38) osnovnih šol v Pomurju ima šolski vrt. Odločitev za šolski vrt je prepuščena dobri volji vodstva in interesu učiteljev, pri čemer gre za prostovoljno delo učiteljev. Šolski vrt bi bilo nujno vključiti v učne načrte naravoslovnih predmetov, saj aktivnosti, povezane z vrtnarjenjem, dolgoročno prispevajo k razvoju Pomurja kot pomembne kmetijske regije.
Prenosi
Literatura
Allport, G. W. (1958). The nature of prejudice. Oxford: Addison-Wesley.
Bela k njiga o V IZ v R S (2011). Retrieved from http://pefprints.pef.uni-lj.si/1195/1/bela_knjiga_2011.pdf (Accessed: 10th September 2019).
Burdiak, V. (2010). Influence of ethnic stereotype on the development of political relations in the Balkans. Codrual Cosminului, 16(2), pp. 147–157.
Anderson, R. D. (2002). Reforming science teaching: What research says about inquiry. Journal of Science Teacher Education, 13(1), 1-12.
Cunder, T. (2009). Kmetijstvo v Pomurju danes in jutri. V T. Kikec (Ur.), Pomurje: Trajnostni regionalni razvoj ob reki Muri (str. 143–156). Ljubljana: Zveza geografov Slovenije, Murska Sobota, Društvo geografov Pomurja.
Dyment, J. E., & Bell, A. C. (2008). Grounds for movement: green school grounds as sites for promoting physical activity. Health Education Research, 23, 952–962.
Getting Started: A Guide for Creating School Gardens as Outdoor Classrooms. (2009). Retrieved from https://www.ecoliteracy.org/sites/default/files/uploads/getting-started-2009.pdf (Accessed: 24th July 2020).
Kolar, M., Krnel, D, Velkavrh, A. (2011). Učni načrt: Program osnovna šola. Spoznavanje okolja. Ljubljana: Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo.
Krathwohl, D. R. (2002) A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice 41, 212–218.
Kühnis J., & Fahrni D. (2021). Forgotten Nature? Experiences with and Knowledge of Nature Among Schoolchildren: A Pilot Study in Central Switzerland. Journal of Elementary Education, 14(1), 1–10. Retrieved from https://doi.org/10.18690/rei.14.1.1-10.2021 (Accessed: 23th July 2020).
Levart, N. (2018). Šolski vrt kot raziskovalna učilnica. Doktorska disertacija, Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta.
Ozer, E. J. (2007). The effects of school gardens on students and schools: Conceptualization and considerations for maximizing healthy development. Health Education & Behavior, 34(6), 846–863.
Petek. D. (2012) Zgodnje učenje in poučevanje naravoslovja z raziskovalnim pristopom. Revija za elementarno izobraževanje 5(4), 101–114.
Priporočilo Evropskega parlamenta in Evropskega Sveta z dne 18. decembra 2006 o ključnih kompetencah za vseživljenjsko izobraževanje (2006). Pridobljeno z http://eur-lex.europa.e–u/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:sl:PDF ali http://www.kulturnibazar.si/data/upload/Priporocilo.pdf (Dostopno 24. 10. 2019.)
Pogačnik, M., Žnidarčič, D., & Strgar, J. (2012). Use of school gardens in elementary schools in Slovenia. Journal of Food, Agriculture and Environment, 10, 1196–1199.
Pogačnik, M., Žnidarčič, D., & Strgar, J. (2012). Šolski vrt kot didaktični pripomoček za izobraževanje srednješolcev = School garden as a didactic tool in secondary education. In Prenos inovacij, znanj in izkušenj v vsakdanjo rabo : zbornik izvlečkov (str. 96–97). Biotehniški center.
Rajšp, M., Pintarič, N., & Fošnarič, S. (2013) Načrtovanje in izvajanje obravnave življenjskih prostorov v naravi. Revija za elementarno izobraževanje 6 (4), 87-103.
Regije v številkah - Statistični portret slovenskih regij 2016. (2016). Pridobljeno z iz http://www.stat.si/dokument/8941/regije-v-stevilkah.pdf (Dostopno 20. 11. 2017.)
Resnick, M. D., Bearman, P. S., Blum, R. WM., Bauman, K. E., Harris, K. M., Jones, J., Beuhring, T., Sieving, R. E., Shew, M., Ireland, M., Bearinger, L. H., & Udry, J. R., (1997). Protecting adolescents from harm: findings from the National Longitudinal Study on Adolescent Health. Jama, 278(10), 823–832.
Ribarič, M. (2014). Učilnica v naravi: šolski vrt včeraj, danes, jutri, (Razstavni katalog / Slovenski šolski muzej; 126). Slovenski šolski muzej: Ljubljana.
Sankovič, M., Krapec, D., Potočnik Magdič, S., Svetec, M., Gönc, F., Varga, R., & Ulčar, D. (2015). Regionalni razvojni program Pomurja 2014–2020. Pridobljeno z https://www.svetijurij. si/Datoteke/UpravljalecDatotek/125/O%20ob%C4%8Dini/Razvojni%20dokumenti/RRP%20Pomurje%202004%202020/RRP%202014-2020_1.0_maj%2015%20FINAL-1.pdf (Dostopno 20. 11. 2017.)
Sinonimni slovar slovenskega jezika (2018). Spletna izdaja 2018. Pridobljeno z https://www.fran.si/iskanje?View=1&Query=vrt (Dostopno 20. 11. 2018.)
Slovar slovenskega knjižnega jezika, druga, dopolnjena in deloma prenovljena izdaja (2014). Spletna izdaja 2014. Pridobljeno z https://www.fran.si/iskanje?View=1&Query=vrt (Dostopno 20. 11. 2017.)
Šebenik, U. (2015). Ekovrt v vsak vrtec in šolo? Da, s programom Šolski ekovrtovi! Šolska kronika, 3, 530–534.
Škof, J. (2013). Šolski vrt – korak k samooskrbi. Ljubljana: samozaložba.
Šolska vrtilnica, Ekošola. (b. d.). Pridobljeno z https://ekosola.si/pf/solska-vrtilnica2018-2019/ (Dostopno 20. 11. 2019.)
Šolski ekovrt. (b. d.). Pridobljeno z http://www.solskiekovrt.si/ (Dostopno 20. 11. 2019.)
Šuklje Erjavec, I. (2012). Pomen in možnosti uporabe zunanjega prostora šol v vzgojnoizobraževalnem procesu. Sodobna pedagogika, 63 (1), 156–174.
Urbanistični terminološki slovar (2016). spletna izdaja 2016. Pridobljeno z https://fran.si/iskanje?View=1&Query=%C5%A1olski+vrt (Dostopno 20. 11. 2019.)
Vodopivec, I., Papotnik, A., Gostinčar Blagotinšek, A., Skribe Dimec, D., & Balon, A. (2011). Učni načrt: Program osnovna šola. Naravoslovje in tehnika. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo.
Vovk Korže, A. (2011): Učilnica v naravi -tudi v Sloveniji izkustveno izobraževanje za trajnostni razvoj. Didakta, 21(148). 54–56.
Vovk Korže, A., & Kokot Krajnc, M. (2013): Šolski permakulturni vrt je inovativna učilnica v naravi. Trajnostni razvoj v šoli in vrtcu: revija za globalne dimenzije kurikula, 7(1/2). 38–41.
Vovk Korže, A. (2015). Naravni vrt: priročnik za izdelavo in nadgradnjo vrta. Nazarje: GEAart.
Turk, L., Slabe, A., & Fabjan, J. (2018). Kompostiranje za šole, vrtce in gospodinjstva. Inštitut za trajnostni razvoj. Pridobljeno z http://www.itr.si/wp content/uploads/2019/02/Kompostiranje-gradivo-končna.pdf (Dostopno 2. 11. 2020.)
Copyright (c) 2021 Jana Ambrožič-Dolinšek, Dane Katalinič, Patricija Utroša
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.