Gender Sensitive Language Perspective in Textbooks for Slovene Language

  • Nuša Ščuka Elementary School Vič
  • Simona Kranjc University of Ljubljana, Faculty of Arts
Keywords: Textbook, gender sensitive language, Slovene language, stereotypes, gender roles

Abstract

In the discussion, we are dealing with a sample of textbooks for Slovene language as school subject in elementary school from the point of view of critical discourse analysis and the visual grammar of Kress and van Leeuwen (2020), focusing primarily on the use of gender sensitive language. Despite the fact that in the Slovene (school subject) the emphasis is on the verbal, school texts are multimodal. It means that they consist of verbal and pictorial codes, and make meaning in the interaction of both. The signs of both semiotic codes connect with each other and the reader of the school texts can easily undersand the meaning and the message. The  analysis focuses on the concept of genders and the relationship between them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambrož, Darinka, 1995: Anketa o učbenikih. Jezik in slovstvo 40, št. 3–4 (februar). 115–132.

Bergoč, Simona, 2009: Metodološka infrastruktura slovenističnega jezikoslovja: primer kritične analize diskurza (KAD). Obdobja 28. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Fairclough, Norman, 1995: Critical Discourse Analysis. London; New York: Longman.

Kranjc, Simona, 2019: Spolno občutljiva raba jezika v učnih gradivih. Slavistična revija, letn. 67, št. 2. 395–404.

Kranjc, Simona, Ožbot, Martina, 2013: Vloga spolno občutljivega jezika v slovenščini, angleščini in italijanščini. Družbena funkcijskost jezika (vidiki, merila, opredelitve). Ur. Andreja Žele. Obdobja 32. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 233–239.

Kress, Gunther, van Leeuwen, Theo, 2001: Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.

Starc, Sonja, 2008: Osnovnošolsko učbeniško besedilo kot besedilo kolonija, sestavljeno iz besednih in nebesednih znakov. M. Cencič, M. Cotič, V. Medved Udovič (ur.): Sodobne strategije učenja in poučevanja. Koper: Pedagoška fakulteta. 45-56.

Starc, Sonja, 2010: Učbeniška besedila o Primožu Trubarju. Izbor izraznih sredstev vrednotenja v verbalnih in večkodnih besedilih ter njihova vloga na besedilni ravni. Bjelčevič A. (ur.): Simpozij Obdobja 27: Reformacija na Slovenskem. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 241–259.

Šauperl in drugi, 2018: Smernicah za spolno občutljivo rabo jezika. Ljubljana: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.

Ščuka, Nuša, 2022: Spolno občutljiva raba jezika v učnih gradivih. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta Univerza v Ljubljani.

Zupan Sosič, Alojzija, 2007: Moški je glava in ženska srce – spolni stereotipi. Irena Novak Popov (ur.): Stereotipi v slovenskem jeziku, literaturi in kulturi. 43. SSJLK. Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovenistiko, Filozofska fakulteta Univerze Ljubljani. 181–193.

Viri

Avbar, Peter, Dolenc, Damijana, 2015: Od glasov do knjižnih svetov 6: samostojni delovni zvezek za slovenščino v 6. razredu osnovne šole: Jezik in književnost. 1. izdaja, 2. ponatis. Ljubljana: Rokus Klett.

Blažič, Milena Mileva, Bošnjak, Blanka, Jarc, Karolina, Kenda, Jakob, Klajn, Katarina, Meglič, Drago, Ritlop, Neža, Seliškar Kenda, Mateja, Svetina, Peter, Smiljanić, Zoran, 2016: Novi svet iz besed 6: berilo za 6. razred osnovne šole. 1. izdaja. Ljubljana: Rokuss Klett.

Golob, Berta, Medved Udovič, Vida, Mohor, Miha, Saksida, Igor, Honzak, Mojca, 2017: Kdo se skriva v ogledalu? berilo 6: za šesti razred osnovne šole. 2. prenovljena izdaja, 5. ponatis. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Hočevar Gregorič, Mateja, Čuden, Milena, 2017: Slovenščina 6: samostojni delovni zvezek za šesti razred osnovne šole, 1. in 2. del. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Kocjan Barle, Marta, 2008: Znanka ali uganka 6: slovenščina za 6. razred osnovne šole. 1. izdaja. Ljubljana: Modrijan.

Kranjc, Simona, Kokalj, Tatjana, 2003: Moja slovenščina 6: samostojni delovni zvezek za slovenščino – jezik v 5. razredu osemletnega in 6. razredu devetletnega osnovnošolskega izobraževanja. Trzin: Založba Izolit.

Kumer, Vesna, Močivnik, Črt, Smolej, Mojca, Koncilija, Tomaž, 2022: Slovenščina v oblaku. Samostojni delovni zvezek za slovenščino v 6. razredu osnovne šole. Ljubljana: Založba Rokus Klett.

Published
2023-07-17
How to Cite
Ščuka N., & Kranjc S. (2023). Gender Sensitive Language Perspective in Textbooks for Slovene Language. Journal of Elementary Education, 16(Spec.Iss). https://doi.org/10.18690/rei.16.Spec.Iss.2991