Usmerjanje bodočih učiteljev geografije v aktivno izobraževanje za trajnostni razvoj

  • Karmen Kolnik Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta, Oddelek za geografijo; Maribor, Slovenija.
Ključne besede: geografija, študentje, izobraževanje, participativna kultura, trajnostnost

Povzetek

Pri pripravi lokalnih, regionalnih in državnih razvojnih planov ter različnih programov posega v prostor se zelo pogosto izkaže, da je kultura vključevanja javnosti (t.i. participativna kultura) v Sloveniji šibka in pogosto tudi že v naprej odklonilna. Manjka tako zavesti o pomenu vključevanja javnosti kot odgovorni vlogi slehernega posameznika za kvaliteten in trajnostno usmerjen razvoj. V prispevku se sprašujemo, kakšna je vloga geografske vzgoje in izobraževanja na tem področju ter predstavljamo primer pedagoškega eksperimentalnega dela, katerega namen je bil usposabljati bodoče učitelje geografije za aktivno participatorno izobraževanje. Na izbranem vzorcu študentov univerzitetnega dvopredmetnega pedagoškega študija Geografija in…, smo preverjali nekatere vidike t.i. modela realističnega izobraževanja učiteljev. Analiza opravljenega seminarskega dela študentov,  bodočih učiteljev geografije je pokazala, da le-ti v pretežni meri razmišljajo o okoljskih (zlasti ekoloških), manj o ekonomskih, še manj pa o socialnih vidikih trajnostnega razvoja. Med vzroke za tako stanje sami navajajo svoje dosedanje izobraževanje, zlasti vse oblike neposrednega izkustvenega učenja.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

Karmen Kolnik, Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta, Oddelek za geografijo; Maribor, Slovenija.

E-naslov: karmen.kolnik@uni-mb.si

Literatura

Alexander, P. 2003: The Development of Expertise: The Jouney From Acclimation to Proficiency, Educational Reseacher, 32/8. https://doi.org/10.3102/0013189X03200801

Gamnini, B., 2005: Sustainable Development: Let Geographers Take the Lead (with a little help from some friends), Herodot/Eurogeoconference: Changing Horizons in Geography Education, Poland.

Geografija in…, študijski program, 1998, Oddelek za geografijo, Filozofska fakulteta Univerza v Mariboru.

Hawkes, J. 2001: The fourth pillar of sustainability: Culture’s essential role in public Planning, Common Ground, Melbourne.

Haubrich, H. 2005: Učenje geografije za prihodnost, Slovenska šolska geografija s pogledom v prihodnost, Ljubljana.

Javornik Krečič, M. 2006: Učiteljev profesionalni razvoj in njegov pomen za pouk v osnovni šoli in gimnaziji, Maribor.

Kolenc Kolnik, K. 2008: Učenje za održivi razvoj i uloga geografskog obrazovanja, Cjeloživotno učenje za održivi razvoj, v Uzelac,V., Vujičić,L., (ur.), Učiteljski fakultet Sveučilišta Rijeka.

Kolenc Kolnik, K. 2009: Prispevek geografije k izobraževanju za trajnostni razvoj, Geografija v šoli, 18/1, Ljubljana.

Kolnik, K. 201: Gradivo za študente: učno programirano delo v seminarju, tipkopis.

Klemenc, A. 2011: Stanje participativne kulture v Sloveniji, Posvet Krepitev participativne kulture v Sloveniji, Državni svet RS. http://www.reclj.si/projekti/CSS/Andrej_Klemenc_Stanje%20participativne%20kulture%20v%20Slovenij.pdf (5.9.2011).

Korthagen, F. 2009: Praksa, teorija in osebnost v vseživljenjskem učenju, Vzgoja in izobraževanje, 60/4, Ljubljana.

Marentič-Požarnik, B. 2011: Kaj je kakovostno zanje in kako do njega?, o potrebi in možnostih zbliževanja dveh paradigem, Sodobna pedagogika, 2, Ljubljana.

Ministrstvo za šolstvo in šport, 2007: Smernice vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske vzgoje do douniverzitetnega izobraževanja. http://www.mss.gov.si/si/solstvo/razvoj_solstva/vzgoja_in_izobrazevanje_za_trajnostni_razvoj/ (21.10.2011).

Plut,D. 2008: Trajnostni razvoj varovanih območij – celostni pristop in aktivna vloga države, CRP Konkurenčnost Slovenije 2006-2013, Trajnostno gospodarjenje v varovanih območjih z vidika doseganja skladnejšega regionalnega razvoja (št. V5 – 0298), končno poročilo. http://geo.ff.uni-lj.si/publikacije/druge-publikacije/dusan-plut-trajnostni-razvoj-varovanih-obmocij-%E2%80%93-celostni-pristop.pdf (9.9.2011).

Vovk Korže., A. 2011: Izkustveno učenje za trajnostni razvoj – primer učnih poligonov v Sloveniji, izvleček povzetka konference 'Uvajanje načel in vrednot trajnostnega razvoja v višjem šolstvu. http://www.impletum.zavodirc.si/docs/Skriti_dokumenti/Impletum_A2_Izvlecki_konference_o_trajnostnem_razvoju_v_VSI_1.pdf (1.12.2011).

: Zelena knjiga o izobraževanju učiteljev v Evropi, Tematsko omrežje o izobraževanju učiteljev v Evropi, Umea universitet. http://www.unesco.si/projekti-inaktivnosti/izobrazevanje-za-trajnostni-razvoj.html (1.9.2008).

Objavljeno
2011-12-31
Kako citirati
Kolnik K. (2011). Usmerjanje bodočih učiteljev geografije v aktivno izobraževanje za trajnostni razvoj. Revija Za Geografijo, 6(2), 67-76. https://doi.org/10.18690/rg.6.2.3838
Rubrike
Članki