Self-regulation competences for improving weaker points in geography learning in elementary school
Abstract
The article is based on the thesis entitled Self-regulated Learning of Geography in Elementary School (Knez 2015) where we examined the situation in the field of self-regulation competencies among 200 primary school pupils attending grades 6–9. Self-regulated learning can improve the weaker points in geography. However, pupils need to have certain self-regulation competences to do so. The research pointed to the incompetence of pupils in many self-regulation areas – the perception of learning geography, self-assessment, seeking help with competent persons, control over learning and using strategies for learning geography.
Downloads
References
Babšek, B. 2009: Osnove psihologije: skrivnosti sveta v nas. Celje: Celjska Mohorjeva družba.
Bakračevič Vukman, K. 2010: Psihološki korelati učenja učenja: študije metakognicije in samoregulacije: razvoj in možne praktične aplikacije. Maribor: Mednarodna založba Oddelka za slovanske jezike in književnosti, Filozofska fakulteta.
Cugmas, Z. 1999: Očka, jaz sem najboljši: razvoj otrokove zaznave lastne šolske uspešnosti. Ljubljana: Center za psihodiagnostična sredstva.
Doria, J. 2011: Samoregulacija in učenje. Ljubljana: Atelje Doria.
Knez, S. 2015: Samoregulacija učenja geografije v osnovni šoli. Univerza v Mariboru: Filozofska fakulteta.
Marentič Požarnik, B. 1998: Kako pomembna so pojmovanja znanja, učenja in poučevanja za uspeh kurikularne prenove. Sodobna pedagogika, 49 (3). 244–261.
Marentič Požarnik, B. 2000: Psihologija učenja in pouka. Ljubljana: DZS. https://doi.org/10.4312/as.6.4.150-152
Pečjak, S., Košir, K. 2002: Poglavja iz pedagoške psihologije: izbrane teme. Ljubljana: Oddelek za psihologijo Filozofske fakultete.
Pečjak, S., Košir, K. 2003: Pojmovanje in uporaba učnih strategij pri samoregulacijskem učenju pri učencih osnovne šole. Psihološka obzorja,12 (4). 49–70.
Peklaj, C. 2000: Samoregulativni mehanizmi pri učenju. Sodobna pedagogika, 51 (3).136–149.
Tomec, E., Pečjak S., Peklaj, C. 2006: Kognitivni in metakognitivni procesi pri samoregulaciji učenja. Psihološka obzorja, 15 (1). 75–92.
Woolfolk, A. 2002: Pedagoška psihologija. Ljubljana: Educy.
Copyright (c) 2015 Sara Knez, Eva Konečnik Kotnik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.