Views of Elementary School Teachers and Slovenian Language Teachers on Interpretive Reading

Keywords: communication teaching, school-based interpreting, literary texts, interpretive reading, teachers' views.

Abstract

The basis for modern planning of literature teaching is communication teaching. In the present study, we assumed that interpretive reading by the teacher plays a central role in the recommended model of school interpretation of literary texts for the development of student reading ability. We investigated the views of elementary school teachers and Slovenian language teachers on interpretive reading. A survey of 110 teachers revealed, among other things, that most consider appropriate interpretive reading in the classroom to be very important and that knowledge about it should be further developed. There was no difference between elementary school teachers and Slovenian language teachers in terms of knowledge about interpretive reading.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kerndl, M. (2021). Sodoben pouk (književnosti) in razlike med učenci. Murska Sobota: BoMa.

Kerneža, M. (2023). A Survey of Teachers' Perspectives on the Reception Ability of Younger Students After Emergency Remote Teaching During COVID-19. Revija za elementarno izobraževanje, 16(1), 93–106.

Klajn, K. (2016). Govorna interpretacija dramskih besedil v osnovni šoli. Slovenščina v šoli, 19(2), 15–26.

Krakar Vogel, B. (2020). Didaktika književnosti pri pouku slovenščine. Ljubljana: Rokus Klett.

Kulo, S. A., Kibui, A., Odundo, P. A. (2020). Utilization of Interpretive Reading for Achievement in Reading Skills in Secondary Schools in Kenya. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 3(1), 153–162.

Močinić, S., Tatković, S. (2021). Using Kolb's Learning Model in Structured Types of Professional Education and Training for Teachers. Revija za elementarno izobraževanje, 14(4), 409–433.

Močnik, L. (2021). Vpliv interpretativnega branja na bralno motivacijo učencev 4. razreda. Magistrsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Pečjak, S. (2021). Bralna kultura s psihološke in z vzgojno-izobraževalne perspektive. Revija za elementarno izobraževanje, 14(4), 461–483.

Petek, T. (2013). Vloga in položaj slovenščine v vzgojno-izobraževalnem procesu. Pedagoška obzorja: časopis za didaktiko in metodiko, 28(1), 32–44.

Petek, T. (2014a). Didaktični model razvijanja zmožnosti javnega govornega nastopanja. Jezikoslovni zapiski, 20(2), 143–161.

Petek, T. (2014b). Sodobno načrtovanje pouka književnosti v 1. in 2. VIO osnovne šole. Razredni pouk: revija Zavoda RS za šolstvo, 16(2–3), 56–61.

Petek, T. (2021). The opinion of Slovene (mother tongue) teachers on distance learning in primary schools. CEPS Journal: Center for Educational Policy Studies Journal, 11(pos. št.), 383–406.

Petek, T. (2022). Vpogled v razumevanje besedišča učencev 8. razreda. V Petek, T. (ur.), Bralno razumevanje na preizkušnji (str. 97–128). Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Petek, T. (2023). Pomembnost ustreznega besedišča učencev. Razredni pouk: revija Zavoda RS za šolstvo, 25(2), 32–35.

Podbevšek, K. (1995). Interpretativno branje kot del učiteljevega govornega nastopa. Jezik in slovstvo, 40(3–4), 103–110.

Podbevšek, K. (2008). Učitelj v vlogi govornega interpreta literarnega besedila. V B. Krakar Vogel (ur.), Književnost v izobraževanju – cilji, vsebine, metode. Obdobja 25 (str. 77–90). Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik.

Podbevšek, K. (2011). Pedagog – tudi »interpret in igralec«? Otrok in knjiga, 38(82), 29–37.

Program osnovna šola. Slovenščina. Učni načrt (2018). Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport; Zavod RS za šolstvo.

Saksida, I. (2006). Komunikacijski pouk književnosti. Otrok in knjiga, 33(67), 46–49.

Saksida, I. (2008). Poti in razpotja didaktike književnosti. Mengeš: Izolit.

Stara, J., Krčmarova, T., Kratka, J. (2023). Video in Blended Teacher Education: A Tool fpr Practicing Teaching Analysis. Revija za elementarno izobraževanje, 16(4), 441–455.

Stopinšek, I. (2021). Vpliv učiteljevega interpretativnega branja na bralno motivacijo učencev 1., 3. in 5. razreda osnovne šole. Magistrsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Štemberger, T. (2021). Statistična značilnost in/ali velikost učinka. Revija za elementarno izobraževanje, 14(4), 485–500.

Truden, K. (2021). Interpretativno branje učencev. Magistrsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Published
2024-06-24
How to Cite
Petek T. (2024). Views of Elementary School Teachers and Slovenian Language Teachers on Interpretive Reading. Journal of Elementary Education, 17(2), 171-187. https://doi.org/10.18690/rei.3741