Policy of Innovation in Rewards and Ownership: Support for the development of small and medium-sized enterprises in Slovenia
Abstract
The contribution offers support for the development of small and medium-sized enterprises in Slovenia with policies of rewards and ownership using ESOP and USOP methods supportive of social responsibility. Social responsibility depends on owners: If owners and their co-workers are organized and stimulated by ownership in line with ESOP and USOP methods, social responsibility could be realized following the ISO 26000 principles. In Slovenia, ownership transition follows the law on ownership transformation, but in a chaotic rather than planned way and witho- ut ESOP and USOP. The effect was not optimal; in our judgment, ownership was missing. Organizational implementations of ownership would receive support from pooling co-workers' means by 'internal capital accounts' and 'internal social capi- tal accounts' of citizens that would enable capital enlargement. A new model would provide for the rewarding of co-workers (payroll plus variable revenues) and the di- stribution of innovation-based profit in dividends to enterprise owners, which inclu- des everybody under ESOP and USOP. The world faces serious problems of a failing economy and financial crisis. Hence, the renewal of social responsibility based on ESOP and USOP methods is inevitable for promoting ownership-based attitu- de and democratization. Social responsibility is the direction of an ordered world.
Downloads
References
Arrow, Kenneth J. (1994). Družbena izbira in vrednote posameznikov. Ljubljana: Študentska organizacija Univerze.
Avsec, D. (1987). Finančne oblike družbenega pospeševanja ustvarjalnega (so) delovanja mnogih v socialistični samoupravni družbi: doktorska disertacija. Maribor: Univerza v Mariboru, Visoka ekonomsko-komercialna šola.
Avsec, D. (1994). Upoštevanje modelov ESOP-a ali USOP-a med načini za normalizacijo lastninjenja v slovenskih podjetjih in bankah. Bančni vestnik 43 (6): 24–27.
Avsec, D. (2009). Premagovanje tveganja prebivalstva, podjetij, države ter skupnosti razvoja družbene odgovornosti. V: Zbornik posvetovanja ob 50. letnici EPF, UM, 2009, 27. maj v Mariboru.
De Bono, E. (2005). Šest klobukov razmišljanja. Ljubljana: New moment.
Dyck, R., Mulej, M., ur. (1998): Self-Transformation of the Forgotten Four Fifths. Kendall/Hunt, Dubuque, Iowa.
Florjančič, P., Marinček, E. (2011). Ideja za milijon : izumi Petra Florjančiča. Bled: samozal. P. Florjančič.
Galbraith, J. K. (2010). Ekonomika nedolžne prevare: resnice našega časa. Ljubljana: Družba Piano: Mladina.
Gerzema, J. (2010): The Power of the Post-recession Consumer: strategy + business. Dosegljivo: http://www.strategy-business.com/article/00054?pg=all&tid=27782251 (10. 1. 2011).
Glinig, M. (1997). Mednarodno finančno sleparstvo: navidezno bančništvo: organizirani sleparji povzročajo milijardne izgube. Ljubljana: Združevanje bank Slovenija.
James, O. (2007): Affluenza – a contagious middle class virus causing depression, anxiety, addiction and ennui. Random House, London.
Kurland, N. (1984). Employee Stocks: A third World Option, The Washington Times, 26. 9. 1984, str. 6c.
Meadows, D. H., Meadows, D. L., Randers, J., Behrens, W. W. (1974). Meje rasti: poročilo za raziskavo Rimskega kluba o težavnem položaju človeštva. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Midgley, D., Hutchins, C. (2008). Abramovič: življenjska pot enega najbogatejših in najvplivnejših ljudi na svetu. Tržič: Učila International.
Mulej, M. (2006). Inoviranje države in sposobnost manjših podjetij vsrkati invencije, vrednote, vrednot in znanje iz raziskovalnih organizacij. Koper: Univerza na Primorskem, Fakulteta za management.
Mulej, M., Avsec, D. (1987). Samoupravno samolastništvo kot kamenček v mozaiku na poti v boljše aktiviranje neizrabljenega znanja. V: Naše gospodarstvo 33 (2/3): 89–92.
Mulej, M., Avsec, D. (1988). Interni kapitalski računi in interni družbeni kapitalski računi kot finančno motivacij- ski vir planiranja inovativnega poslovanja. V: Naše gospodarstvo 34 (2/3): 176–180.
Mulej, M., Dyck, R., ur. (v tisku). (Corporate) Social responsibility beyond charity and neoliberal socio-econo- mic crisis. Bentham.
Mulej, M., Zore, M., Ženko, Z. (2012). Izzivi družbene od- govornosti podjetij: Gradivo za poletno šolo Fakultete za evropske študije. Brdo.
Opeka, P. (2010). Dnevnik spopada: misijonar na Madagaskarju. Celje: Celjska Mohorjeva družba.
Stanič, G. (2012). Tovarne delavcem, zemljo kmetom. V: Nedeljski dnevnik, 23. 10. 2012. Poročilo s posveta 29. 11. 2011 Kako z inovativnimi rešitvami iz krize.
Šarotar Žižek, S. (2012). Vpliv psihičnega dobrega počutja na temelju zadostne in potrebne osebne celovitosti zaposlenega na uspešnost organizacije. Doktorska disertacija, Univerza v Mariboru.