A comparative analysis of Slovenian and selected foreign syllabi for geography at the general secondary level of education

  • Eva Konečnik Kotnik Oddelek za geografijo, Filozofska fakulteta, Univerza v Mariboru
Keywords: geography, syllabus, general secondary educational level

Abstract

This contribution presents the results of a comparative analysis of Slovenian syllabi of 1998 and 2008 for geography in general secondary school and selected foreign syllabi for geography at the general secondary level of education. The structure of syllabi, the representation of learning objectives in relation to the global orientation (geographical knowledge, geographical and cross-curricular skills and abilities, upbringing), as well as the vertical selection and arrangement of geographical learning content were the criteria for this comparative analysis. There are differences in all the criteria among various syllabi, but in the case of Slovenian syllabi shifts in the direction of greater comparability with the English syllabus can be perceived.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eva Konečnik Kotnik, Oddelek za geografijo, Filozofska fakulteta, Univerza v Mariboru

Maribor, Slovenia. e-mail: eva.konecnik@uni-mb.si.

References

Chorley, R. J., Hagget, P. 1967: Frontiers in Geographical Teaching. London: Methuen & CO Ltd.

Finish National Boars of Education, 2004. National core curriculum for upper secondary schools 2003. Vammala: Vammalan Kirjapaino Oy.

Konečnik Kotnik, E. 2008: Vrednotenje učnega načrta za pouk geografije v splošni gimnaziji v Sloveniji z vidikov družbenih potreb, izobraževalnih smernic in geografske znanosti. Doktorska disertacija. Maribor: Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta.

Kunaver, J. 2005: Uvod, namen in izhodišča. Slovenska šolska geografija s pogledom v prihodnost. Ljubljana: DZS, 6–12.

Lipovšek, I., Lilek, D., Polšak A. 2006: Rezultati ankete o učnem načrtu oz. katalogu, srednje šole. Delovno gradivo – podpora kurikularne prenove. Ljubljana: ZRSŠ.

Medmrežje 1: http://www.alenkajeraj.sds.si/ news/24269 (7. 5. 2008)

Medmrežje2: www.pisa.oecd.org/document/2/0,3343,en_32252351_32236191_39718850_1_1_1_1,00.html (7. 5. 2008)

Medmrežje 3: http://portal.mss.edus.si/msswww/programi (4.5.2006)

Medved, J. 1978: Koncept geografije kot učnega predmeta v splošno izobraževalnih šolah. Geografski obzornik, 25 (1–2), 18–26.

Petek, J. 2003: Poučevanje geografije v Angliji. Sklepna seminarska naloga. Maribor: Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta, Oddelek za geografijo.

Popit, S. 2002: Vrednotenje dodiplomskega izobraževanja učiteljev geografije z vidika njene paradigmatične zgradbe. Doktorska disertacija. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta.

Primerjave šolskih sistemov. Delovna podlaga za prenovo učnih načrtov za geografijo v splošni gimnaziji (interno gradivo). 2006. Ljubljana: Kurikularna komisija za geografijo v splošni gimnaziji.

Rawling, E. M., Daugherty, R. A. 1996: Geography into the Twenty-first Century. Chichester: John Wiley & Sons.

Rawling, E. 2005: School Geography and the process of curriculum change. Aims, Learning and Curriculum, Discussion Paper 4. (http://www.nuffield14-19review.org.uk/files/documents100-1.pdf, pridobljeno 20. 7. 2008).

Senegačnik, J. 2005: Geografija Evrope v šolskih učbenikih evropskih držav. Doktorska disertacija. Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za geografijo.

Skupna vzgojnoizobrazbena osnova v usmerjenem izobraževanju. 1979. Ljubljana: Zavod SR Slovenije za šolstvo.

Učni načrt. Geografija. Gimnazija: splošna, klasična, ekonomska. 2008.

Published
2008-12-31
How to Cite
Konečnik Kotnik E. (2008). A comparative analysis of Slovenian and selected foreign syllabi for geography at the general secondary level of education. Journal for Geography, 3(2), 7-24. https://doi.org/10.18690/rg.3.2.3135
Section
Scientific Articles